Op stage op Curaçao: “Ik sta nu meer open voor andere perspectieven’’

23 maart 2023

Hoe is het om in het buitenland stage te lopen? In deze rubriek delen studenten hun ervaringen. Deel 2 gaat over de avonturen van Melissa Massey (tweedejaars Crossmediale Communicatie) op het tropische Curaçao.

Hoe ben je op het idee gekomen om in het buitenland stage te lopen?
"Ik was op zoek naar een uitdaging en wilde graag uit mijn comfortzone stappen. Toen ik hoorde dat een stage ook in het buitenland kon worden gelopen, sprak me dit meteen aan. Het leek me een leerzaam avontuur."

Waarom ervaar je stagelopen in het buitenland als uit je comfortzone stappen?
"Voorheen ben ik nooit alleen naar het buitenland gereisd of heb ik een stage gelopen in het buitenland. Dus toen ik de kans kreeg om stage te lopen op Curaçao, een plek die niet bepaald om de hoek ligt, wist ik dat het buiten mijn comfortzone zou zijn. Het was een nieuwe en uitdagende ervaring voor mij."

Hoe heb je deze stageplek gevonden?
"Vorig jaar heeft een student van de opleiding Crossmediale Communicatie stage gelopen op Curaçao. Ik heb haar via via leren kennen en haar een bericht gestuurd om te vragen hoe haar stage was en of zij misschien tips had voor een stage op Curaçao. Ze vertelde me dat haar stageplek niet zo goed was, maar dat ze wel een ander leuk bedrijf kende. Ze gaf me het telefoonnummer van de eigenaar van dat bedrijf. Ik heb hem een bericht gestuurd en zo kwam ik in contact met mijn huidige stagebedrijf op Curaçao."

Waarom heb je ervoor gekozen om stage te lopen op Curaçao?
"Ik heb voor Curaçao gekozen omdat ze hier Nederlands spreken. Ik voel me het meest comfortabel als ik mezelf kan uitdrukken in mijn eigen taal. Ik heb ook naar andere landen gekeken om stage te lopen, dus ik heb niet gelijk alle andere landen uitgesloten, maar het feit dat hier veel Nederlanders zijn en de taal Nederlands is, maakte het voor mij een aantrekkelijke optie."

Waar loop je stage?
"Ik volg de Associate degree-opleiding Crossmediale Communicatie en loop stage op Curaçao bij promotiespullen.com; een bedrijf dat promotiematerialen zoals vlaggen, banners en t-shirts verkoopt aan bedrijven op Curaçao, Bonaire en Aruba. Ik hou me met name bezig met het activeren en inzetten van social media, maar help ook mee met alle andere dagelijkse werkzaamheden binnen de organisatie. De vaardigheden vanuit mijn studie die binnen deze functie het meeste van pas komen zijn het doen van doelgroeponderzoek, het opzetten van een contentkalender voor social media en mijn kennis en ervaring met de verschillende Adobe-programma’s."

Hoe bevalt je stage tot nu toe en heb je grote verschillen opgemerkt?
"Ik vind mijn stage hier leuk! Wel merk ik dat er verschillen zijn tussen Curaçao en Nederland. Hier wordt er bijvoorbeeld niet zo streng omgegaan met de tijd, terwijl dat in Nederland wel het geval is. Als ik een meeting heb gepland om negen uur, is de kans groot dat iedereen pas om half tien inbelt. Ergens vind ik dit wel prettig, omdat er minder tijdsdruk achter dingen zit. Dit kan het werk af en toe wel chaotisch maken, maar ik raak eraan gewend."

Hoe is je woonsituatie op Curaçao?
"Ik woon in een studentenhuis met 31 andere studenten. Dat is best wel veel, maar het is wel super gezellig. Ik heb gekozen voor een kamer met een eigen badkamer en keuken, maar er zijn allerlei soorten kamers beschikbaar. Ik heb geluk gehad dat ik deze kamer kon krijgen, want het is natuurlijk wel een luxepositie. Ik heb hier veel contact met de mensen die hier wonen. We gaan regelmatig samen naar het strand of organiseren een barbecue met z'n allen. Het is wel erg gehorig met 31 mensen, omdat er altijd wel iemand thuiskomt. Ik ben thuis niet gewend om op mezelf te wonen, dus ik vind dit een geweldige ervaring."

Wat neem je mee terug in je rugtas naar Nederland?
"In Nederland ervaar ik heel veel druk en stress in het dagelijks leven. Het moet allemaal snel en gestrest. Dat gevoel heb ik hier veel minder en dat doet me echt heel goed. Ik merk dat ik hierdoor eigenlijk beter werk en minder gestrest ben. Ik hoop dat ik hier iets van kan meenemen naar Nederland, want dat kunnen we daar wel gebruiken. Verder neem ik ook de ervaring van het leven en werken in een andere cultuur mee terug naar Nederland. Hierdoor heb ik geleerd om meer open te staan voor andere perspectieven en manieren van werken. Ook heb ik geleerd om meer initiatief te nemen en buiten mijn comfortzone te treden. Deze ervaring zal mij zeker helpen in mijn verdere carrière en persoonlijke ontwikkeling."

Lees ook aflevering 1: op stage in Kaapstad