Ongehoorde verhalen van studenten

Community INCLUDED is live

19 mei 2022

Ondanks het prachtige weer verzamelden zich ongeveer 50 studenten en 50 medewerkers woensdagmiddag 18 mei in het Atrium aan het Museumpark. Stuk voor stuk nieuwsgierig naar de community INCLUDED van Hogeschool Rotterdam die op dat moment van start ging met een launch event.

De grote opkomst, er was zelfs een wachtlijst, illustreert de enorme behoefte aan een community die niet alleen online verhalen deelt, maar ook face to face dialogen organiseert om het gesprek aan te gaan. Al meteen bij de opening lopen bij spoken word-artiest (én student Social Work) Benzo Karim de emoties hoog op. Daarna volgen er twee panelgesprekken. Ook tijdens deze panelgesprekken, onder leiding van Evita de Roode, vallen er geen stiltes en komen er spontaan uit de zaal aangrijpende anekdotes.

Na het panel verplaatste iedereen zich naar de binnenplaats van de locatie voor het heerlijke Soul Food van Freggies. De avond eindigde in de buitenlucht met elf dialoogtafels die stuk voor stuk de ogen openden voor elkaar. Precies wat INCLUDED wil bereiken.

Omdat INCLUDED een vertrouwelijke en veilige sfeer benadrukt, worden er geen verslagen gemaakt van bijeenkomsten. Wel zijn er conclusies door alle dialoogtafels ingeleverd, die input voor de community zullen zijn om te werken aan een inclusief klimaat.

Complex, maar tegelijk morgen al aan te pakken

Om toch een indruk te geven over hoe inclusiviteit wordt beleefd een paar gehoorde citaten tijdens de launch. Van een student die verklaard zich al die vier jaren nooit helemaal thuis te hebben gevoeld binnen de hogeschool. Een, witte, student die bij het horen van verhalen zich verbaast over de rust en uitroept: “Als mij dit zou overkomen zou ik zo verschrikkelijk kwaad zijn geworden.” Dat er bij een dialoogtafel geconcludeerd wordt, dat je bij het streven naar een ideale inclusieve wereld moet ‘accepteren dat het complex is’. Terwijl, als tegenstelling, een medewerker na afloop verzucht: “Ik hoor verhalen waarvan ik denk die kun je morgen aanpakken.”

De community INCLUDED streeft naar een inclusieve Hogeschool Rotterdam door ruimte te geven aan de ongehoorde verhalen van studenten om racisme, discriminatie en inclusie bespreekbaar te maken. Met het delen van kennis en ervaringen wil INCLUDED bewustzijn creëren, alle mensen met elkaar verbinden en iedereen zich thuis laten voelen op de hogeschool.