Hogeschool Rotterdam schrijft ontwerpwedstrijd uit voor nieuwe regenboogvlag

03 september 2019

Het is druk in de Tine van der Veen-zaal op locatie Museumpark, en de 36 studenten die de minor Crossmediale Journalistiek volgen zijn niet voor niets gekomen. Bestuursvoorzitter Ron Bormans heeft een heuse primeur voor de jonge verslaggevers die op zijn ‘persconferentie’ zijn afgekomen. Hogeschool Rotterdam schrijft namelijk een ontwerpwedstrijd uit voor een nieuwe regenboogvlag van de hogeschool, die op Coming Out Day wordt gehesen.

Die dag deed in 2016 nogal wat stof opwaaien, toen de hogeschool besloot de regenboogvlag van de LHBTI+-gemeenschap niet te hijsen. Een student trok aan de bel bij Tim Hofman van het YouTube-programma BOOS, waarna de presentator verhaal kwam halen bij de voorzitter van het College van Bestuur.

Ron Bormans: “Dat wij destijds de regenboogvlag niet hebben gehesen, was juist een inclusief signaal. Omdat onze rode vlag staat voor een plek waar iedereen welkom is. Iedereen. Dus vonden wij het niet nodig om een aparte vlag te hijsen. Maar die boodschap kwam niet bij iedereen goed over. Bij de mensen bleef vooral hangen dat wij de regenboogvlag níet hesen, een exclusieve boodschap. Dat heeft ons aan het denken gezet. Het moet anders. Daarom hebben we een ontwerpwedstrijd in het leven geroepen. Studenten en medewerkers kunnen hun talent en intelligentie inzetten om tot een ontwerp te komen, dat zowel de waarden van de rode vlag als de waarden van de regenboogvlag uitdraagt. En wat mij betreft hoeft het niet alleen bij een vlag te blijven. De ontwerpers zijn hier volledig vrij in.”

Extra steuntje

De bestuursvoorzitter benadrukt dat het uitschrijven van de ontwerpwedstrijd mede is ingegeven door de maatschappelijke ontwikkelingen. “Ik ben verreweg de oudste hier”, zei hij tegen de druk meeschrijvende studenten. “Toen ik studeerde dacht ik dat Nederland ‘af’ was op dit gebied, dat deze groep volledig was geaccepteerd. Maar door de loop der jaren bleek dat niet zo te zijn. Sterker nog; de vijandigheid is toegenomen en de tolerantie afgenomen. Daarom vind ik dat we deze gemeenschap een extra steuntje moeten geven. Iedereen is welkom op Hogeschool Rotterdam en mag zijn wie hij of zij wil zijn.”

De studenten schromen niet om pittige vragen te stellen. “U zei dat het in 2016 niet was gelukt de juiste boodschap over te brengen. Waarom denkt u dat het nu wel gaat lukken”, luidde de eerste vraag tijdens de persconferentie. Ron Bormans: “Toen waren we heel stellig: we hijsen maar één vlag. Die stelligheid laten we nu varen. Daardoor ontstaat ruimte voor een ontwerp dat wél de juiste boodschap uitdraagt.”

(Artikel gaat verder onder de foto van de 'persconferentie')

Een van de studenten haalt een onderzoek van Profielen uit 2017 aan, waaruit blijkt dat 35 procent van de studenten en medewerkers tégen een regenboogvlag is. Om vervolgens de vraag te stellen of Ron Bormans rekening houdt met deze groep. “Met die mensen ga ik graag in gesprek om te vragen waarom ze tegen die vlag zijn. Ik heb gemerkt dat er verschillende redenen zijn. Sommigen zeggen ‘gewoon niets met het onderwerp te hebben’. Anderen vinden dat de rode vlag van de hogeschool al voor iedereen staat en er geen aparte vlag nodig is. Een andere groep gunt iemand anders geen plek in de zon, maar zichzelf wel. Met die mensen ga ik ook heel graag het gesprek aan.”

De vlag is slechts een symbool, was de gemene deler tijdens de ‘persbijeenkomst’. Het gaat juist om alles eromheen. Om het gesprek tussen studenten onderling. En met docenten. Met bestuurders. “En dan maakt het niet uit als het af en toe schuurt”, aldus Ron Bormans. “Dat levert juist de beste discussies op, als het maar op een respectvolle manier gebeurt.”

Doe mee

De 36 studenten die de minor Crossmediale Journalistiek volgen, kunnen met de vergaarde informatie aan de slag om crossmediale berichten te maken. En wie weet zijn ze zelf ook geïnspireerd geraakt om een ontwerp voor een nieuwe vlag te maken. Alle studenten en medewerkers van Hogeschool Rotterdam kunnen aan de wedstrijd meedoen. Tot en met 19 september kunnen ze hun kunstwerken insturen. De winnaar wordt op 27 september, tijdens de Rotterdam Pride Week, bekendgemaakt. Op 11 oktober hangt de nieuwe regenboogvlag hoog in top op het dak van de hogeschool. Via onderstaande link kun je je ontwerp insturen.