‘Mooi statement dat de nieuwe vlag door een student wordt ontworpen’

Het liefst hadden ze gezien dat er geen aparte vlag nodig is om seksuele en genderdiversiteit te omarmen. "Maar zover is de wereld nog niet", zegt Gunnar Boer van Student Pride NL en oprichter van HR Pride, waar Loek van Buuren de nieuwe voorzitter is. Het duo zit in de jury, die alle inzendingen voor de ontwerpwerpwedstrijd van de nieuwe HR-regenboogvlag beoordeelt.

Waar gaan jullie op letten tijdens het selecteren van de  genomineerden?

Gunnar: "Of de identiteit van Hogeschool Rotterdam naar voren komt en die van de regenboogvlag. Het moet echt een combinatie zijn. Verder hebben we niet veel criteria, anders belemmeren we de deelnemers alleen maar in hun ontwerpproces. Dat zou zonde zijn. Wat we wel nog heel graag willen zien is dat er een mooi verhaal achter het ontwerp zit. Ze mogen ook zonder verhaal worden ingestuurd, maar een ontwerp met een goede onderbouwing heeft wel een streepje voor."

Op 11 oktober wordt de winnende vlag gehesen door de ontwerper en collegevoorzitter Ron Bormans. Is dat een mijlpaal in de geschiedenis van Hogeschool Rotterdam?

Gunnar: “Het is goed om als onderwijsinstelling een statement af te geven dat de vlag is ontworpen door een student of medeweker. Dat het niet van bovenaf is besloten, maar dat het recht uit het hart van de hogeschool komt.”

Loek: “Op die manier laat de hogeschool zien dat ze voor algehele inclusiviteit staat.”

"De boodschap is: iedereen is gelijk, ongeacht je gender of seksuele voorkeur.”

Loek van Buuren Voorzitter HR Pride

Waarom is het zo belangrijk dat er nu een combinatie van een regenboogvlag en de vlag van Hogeschool Rotterdam komt?

Gunnar: "Het rood van de hogeschoolvlag staat voor algemene inclusiviteit. Hij is er voor iedereen. Maar als er vanuit de LHBTI+-community de vraag komt voor een aparte vlag, omdat er nationaal gezien nog geen gevoel van inclusiviteit is, moet je daar wel over nadenken. Nu er een combinatievlag komt, is die discussie op de hogeschool in ieder geval voorbij. Het mooiste zou natuurlijk zijn als het helemaal niet nodig is om een aparte vlag te hebben, maar zover zijn we in Nederland nog lang niet."

Gaan we wel de goede kant op?

Loek: "Oeh, dat is een lastige vraag."

Gunnar: "Eens. Maar als het Ministerie van Onderwijs tijdens de Canal Parade een eigen boot heeft en de minister voorop staat, is dat een heel goed teken. Het is een stimulans voor onderwijsinstellingen om deze lijn op te pakken of verder door te trekken. Maar we moeten reëel zijn: de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit is nog niet op het punt waar het zou moeten zijn. Dat is over een aantal jaren waarschijnlijk nog steeds niet het geval."

Loek: “Op de boot van politieke partijen waren niet alle partijen aanwezig. Dat zegt ook wel iets. Er is nog een wereld te winnen.”

Wat kan de nieuwe regenboogvlag van Hogeschool Rotterdam daaraan bijdragen?

Loek: "Als je als grote organisatie laat zien dat iedereen gelijkwaardig is en dat je niet mag worden beoordeeld op gender of seksuele voorkeur, zullen er meer mensen volgen."

Wat verwachten jullie van de ontwerpwedstrijd?

Loek: "Ik hoop dat er heel veel inzendingen komen en dat de studenten en medewerkers goed over het onderwerp nadenken en erover discussiëren."

Gunnar: "Naast de deelnemers en de uiteindelijke winnaar gaat het wat mij betreft ook om de discussies in de klassen."

"Hopelijk stimuleren docenten hun studenten om mee te doen en ontstaan er daardoor goede gesprekken in de klassen. Ook als er mensen zijn die het er niet mee eens zijn dat er een aparte vlag wordt ontworpen.”

Gunnar Boer Student Pride NL en oprichter HR Pride

Wat betekent de regenboogvlag voor jullie zelf?

Loek: "Als ik tijdens de Pride al die vlaggen zie, word ik daar vrolijk van. De mensen die die vlaggen hebben opgehangen of met zich meedragen, staan allemaal voor inclusiviteit. Op die manier wordt zichtbaar: we zijn er voor jullie! Terwijl het nog wel eens kan voelen alsof je er alleen voor staat als LHBTI'er."

Gunnar: "Ik vind het goed dat er een vlag is die een duidelijk beeld geeft in de support voor de community. Het is goed dat er een herkenbaarheidsteken is, waaronder mensen samen kunnen komen en elkaar gemakkelijk kunnen herkennen. In de toekomst hoop ik natuurlijk dat seksuele en genderdiversiteit algeheel geaccepteerd zijn. Dit zou er dan ook voor zorgen dat de vlag niet meer nodig is voor het doel waar deze nu voor dient."