Hogeschool Rotterdam ondertekent City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’

04 juni 2021

Collegevoorzitter Ron Bormans heeft namens Hogeschool Rotterdam zijn handtekening gezet onder de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’. Zes partners gaan deze samenwerking aan om complexe vraagstukken op het gebied van digitalisering en technologisering aan te pakken.

Digitaal een handtekening zetten is het afgelopen jaar heel normaal geworden. Donderdag was de webversie van de krabbel extra op zijn plek, toen zes partners hun handtekening zetten onder de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’. Daarbij draait namelijk alles om de invloed van technologisering en  digitalisering op ons leven in de stad. De andere partners zijn CBS, de Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven, Fontys Hogeschool, KPN en NEN.

Op 3 december 2020 ondertekenden al 51 andere partijen de City Deal, waaronder staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) samen met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en ook 16 gemeenten en 2 provincies, een waterschap, 15 bedrijven en 14 maatschappelijke organisaties. De nieuwe partners brengen een nieuw impuls mee om de resterende anderhalf jaar twaalf complexe smartcityvraagstukken op te pakken en de slimme stad verder te brengen.

Intelligent netwerk

Door internet en technologische toepassingen worden objecten en gebruikers daarvan in de fysieke ruimte met elkaar verbonden tot een intelligent netwerk. Alles en iedereen kan met elkaar communiceren. Afstand wordt daardoor minder relevant en de samenleving veel flexibeler. Hierdoor ontstaan nieuwe kansen om steden duurzamer te maken. Maar het brengt ook risico’s op het gebied van privacy en democratie met zich mee. Om kansen te benutten en risico’s te vermijden, worden in deze City Deal goede afspraken gemaakt en nieuwe werkwijzen ontwikkeld. De deal richt zich op het veranderen van de processen die regio’s, steden en dorpen gebruiken bij het ontwerpen, inrichten, beheren en besturen.

De City Deal ontwikkelt ten minste twaalf nieuwe instrumenten met als doel om processen te veranderen, zodat optimaal gebruik kan worden gemaakt van de kansen die digitalisering en technologisering bieden. De instrumenten zijn haalbaar, schaalbaar en deelbaar, zodat ook andere steden ze kunnen benutten. En voldoen aan de Europese democratische waarden en dragen bij aan een leefbare stad zoals bedoeld in Sustainable Development Goal 11. Daarin is vastgesteld door de Verenigde Naties dat steden inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam moeten worden. De instrumenten worden verzameld in een toolbox.

#HRTech

“Dit sluit perfect aan bij een van de vijf thema’s die we binnen #HRTech hebben vormgegeven”, aldus Peter van Waart, samen met Mirjam den Boer coördinator van het thema Smart & Social City. “Het is een mooi netwerk waarbinnen we niet alleen kennis met elkaar kunnen uitwisselen, maar er ook daadwerkelijk voor kunnen zorgen dat de stad anders wordt ingericht op het gebied van digitalisering.”

Peter noemt een project van Gemeente Rotterdam als voorbeeld, waarbij inwoners van de stad een digitaal meetstation krijgen om bijvoorbeeld de hitte te meten. “Vergelijk het maar met de landelijke vogeltelling. Dan tellen Nederlanders welke en hoeveel vogels zij in hun tuin zien. En bij dit project gaat het om de temperatuur in de tuin of op het balkon. Op die manier wordt belangrijke data verzameld, die niet alleen ter beschikking komt voor overheidsinstellingen, maar ook voor de burgers zelf.”

Samenwerken

Voor de hogeschool betekent deelname aan de City Deal dat er weer meer samengewerkt zal worden tussen de verschillende opleidingen in instituten. Zo werkt Peter bij het instituut Communicatie Media & Informatietechnologie (CMI) en heeft hij veel contact met het Instituut voor de Gebouwde Omgeving (IGO). “Bij CMI zijn we de Smart en bij IGO weten ze alles van de City. Ook studenten zullen op die manier steeds meer samenwerken met studenten van andere opleidingen en instituten. Daardoor kunnen ze samen werken aan grote vraagstukken die spelen in de maatschappij. Voor studiekiezers is dat ook aantrekkelijk. Want we zeggen niet: we bieden opleiding A en B aan. Maar we kunnen zeggen: hier kun je werken aan grote maatschappelijke thema’s en op die manier een bijdrage leveren aan de samenleving. En omdat we deel uitmaken van de City Deal is ons netwerk weer groter geworden, waardoor onze studenten gemakkelijker een mooie stageplek kunnen vinden. Ideaal.”

Bekijk onderstaande video voor meer informatie over de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’