Menu English

Start in de stad

Uitval van leraren die beginnen met lesgeven

Publicatiedatum: 01 september 2015

De uitval van startende leraren is groot. Ongeveer 45% van de starters verlaat het onderwijs binnen 5 jaar. In grootstedelijke achterstandsgebieden loopt de uitval op tot 50%.

Toon:

DOE MEE

Ben jij een startende leerkracht?

Als je gaat lesgeven op een school in een achterstandscontext, kom je in een complexe, dynamische omgeving terecht. Je krijgt te maken met een diverse groep leerlingen met grote verschillen in cognitie en sociaal-culturele achtergronden. Veel leerlingen groeien op in gezinnen die te kampen hebben met meerdere problemen. Ze hebben extra aandacht en zorg nodig wat betreft hun schoolse ontwikkeling. Dit zorgt voor mooie, maar ook pittige uitdagingen.

Het programma Start in de Stad biedt jou een goede voorbereiding op het lesgeven in een achterstandscontext. Het levert je een bron van inzichten, reflectiemomenten en lesideeën op! Elke bijeenkomst heeft een eigen thema, waarover nieuwe kennis wordt aangeboden en waarin wordt samengewerkt aan het ontwikkelen van materialen of werkwijzen die je (direct) in jouw klas kunt gebruiken. Terugkerend onderdeel is intervisie, gericht op het thema van de bijeenkomst. Na de bijeenkomst krijg je steeds een kleine opdracht mee, waarmee je de aangeboden lesstof in jouw klas kunt toepassen.

  • Bijeenkomst 1 staat in het teken van het omgaan met sociaal-culturele achtergronden. In de bijeenkomst leer je hoe jouw eigen achtergrond invloed heeft op jouw lesgeven, hoe je meer te weten kunt komen over de sociaal-culturele achtergronden van de leerlingen en hoe je de kennis over die achtergronden kunt gebruiken in jouw lessen.
  • Het thema van bijeenkomst 2 is het omgaan met talige diversiteit. Tijdens deze les leer je de talige diversiteit van jouw leerlingen in kaart te brengen en leer je hoe je taal(gebruik) tijdens alle lessen kunt stimuleren, ondersteunen en uitbreiden. Je leert hoe je op verschillende manieren kunt differentiëren naar taalbeheersing van de leerlingen.
  • Bijeenkomst 3 gaat over het bespreekbaar maken van gevoelige thema's. In deze bijeenkomst leer je op welke manier je actuele nieuwsthema's en spanningsvolle situaties in jouw groep bespreekbaar kunt maken en hoe je met kinderen verschillende zienswijzen kunt verkennen.
  • Tijdens bijeenkomst 4 staat de samenwerking met ouders centraal. Je leert wat van belang is bij het aangaan van een wederkerige samenwerkingsrelatie met ouders in een achterstandscontext. De les draait om het leggen van contact en de aspecten cultuurresponsiviteit en wederkerigheid in dat contact.
  • Bijeenkomst 5 heeft als thema: samenwerken met collega's. In deze bijeenkomst ga je in gesprek met collega's over de samenwerking op teamniveau aan een groot schoolthema dat te maken heeft met de context waarin je werkt.

Praktische informatie 

Alle bijeenkomsten zijn specifiek gericht op het lesgeven in een achterstandscontext. Het programma wordt door enthousiaste en deskundige docenten verzorgd op Hogeschool Rotterdam. De bijeenkomsten duren 3 uur. De programma’s zijn kosteloos. Na afronding van het programma ontvang je een certificaat.

Het programma is in schooljaar 2022-2023 op 5 woensdagmiddagen van 14.30 tot 17.30 uur: woensdag 9 november, 7 december, 11 januari (2023), 8 februari, 8 maart.

Het maximaal aantal deelnemers 28, schrijf je snel in!