De verantwoordelijkheid ligt bij de opleidingsteams

Docenten zijn diegenen die het dichtst bij onze studenten staan, die een grote kennis hebben van het leerproces en die beschikken over goed ontwikkelde pedagogische en didactische kwaliteiten.

Zij krijgen dan ook maximale invloed op de inhoud en organisatie van het onderwijs. Het is noodzakelijk dat zij alle ruimte en verantwoordelijkheid krijgen om hun professionele denkkracht aan te wenden om het best mogelijke onderwijs te maken.

In Onze Agenda spraken we nog van ‘docententeams die het verschil maken’. Met het aantrekkelijke perspectief dat de werkgroep Organisatie (inloggen) schetst, introduceren we het begrip opleidingsteam. Docenten kunnen het leerproces pas centraal stellen als ze verzekerd zijn van passende ondersteuning en als de ondersteunende collega’s actief en volwaardig kunnen participeren in het team wat leidt tot een vloeiende onderwijsorganisatie. We leggen de regie over de organisatie, ontwikkeling en uitvoering van het onderwijs daarom bij de docenten en de medewerkers die bijdragen aan het leerproces van de student, de zogenoemde opleidingsteams.

Een opleidingsteam:

• heeft de verantwoordelijkheid om met de ‘praktijk’, met ‘het onderzoek’ en met de studenten een leerwerkomgeving te bouwen;
  • is integraal verantwoordelijk voor het onderwijs van de opleiding en operationaliseert de speerpunten van het onderwijs;
  • zorgt ervoor dat de gemeenschappelijke waarden van de hogeschool tot uitdrukking komen in het onderwijs;
  • bepaalt de criteria voor verantwoording naar de studenten, organisatie en omgeving, op basis van de ontwikkelingsfase van het team;
  • bepaalt welke regels nodig zijn om de kwaliteit en voortdurende onderwijsontwikkeling te bevorderen;
  • heeft adviesrecht inzake vervanging of afschaffing van achterhaalde of overbodige regels binnen de hogeschool;
  • stelt het leerproces van de student en van allen die hieraan bijdragen centraal.