WERKplaats 4: Economie

De vier economische instituten (RBS, IFM, IBK en COM) hebben de afgelopen jaren stappen gezet naar de vorming van een gezamenlijke Business School. De opleidingen hebben een gezamenlijke visie ontwikkeld en vanaf september 2017 verzorgen zij hun onderwijs gezamenlijk op één locatie.

Bij het economisch onderwijs krijgen de opleidingsteams de verantwoordelijkheid voor het onderwijs. Gelet op de schaal van de opleidingen – aan de economische opleidingen studeren 12.000 studenten – en de ontwikkelingen die reeds al plaatsgevonden, werkt de WERKplaats het volgende uit:

• Alle opleidingsteams committeren zich aan duidelijke doelstellingen ten aanzien van kwaliteit, studiesucces en langstudeerders;
  • De opleidingsteams vormen de kern van de organisatie. Het is denkbaar dat meerdere kleine of aan elkaar verwante opleidingen onder verantwoordelijkheid komen van één opleidingsteam;
  • Alle opleidingsteams formuleren hun visie op de maatschappelijke rol van hun economische opleiding(en). Het Kenniscentrum Business Innovation vervult daarbij de rol van adviseur;
  • De vier huidige instituten worden samengevoegd tot Hogeschool Rotterdam Business School en deze wordt geleid door een driehoofdige directie: twee directeuren die zich respectievelijk inhoudelijk en bedrijfsmatig richten op het onderwijs en de directeur van het Kenniscentrum Business Innovation die de verbinding met het onderzoek borgt;
  • De huidige economische instituten worden opgeheven;
  • De onderwijsmanagers zijn verantwoordelijk, zowel voor de ontwikkeling en professionalisering van de eigen opleidingen, als voor de onderlinge verbindingen en het bieden van keuzemogelijkheden aan studenten om meer uitdaging te vinden in de studie. Zij begeleiden de transitie.

Wie gaan het doen? Opleidingsteams van Rotterdam Business School (RBS), Instituut voor Financieel Management (IFM), Instituut voor Bedrijfskunde (IBK), Instituut voor Commercieel Management (COM), Kenniscentrum Business Innovation, Rotterdam Academy (RAC).
Regie: driehoofdige directie.