Aanbod activiteiten Hogeschool Rotterdam aan studenten Cariben

Op de eilanden en in Nederland

12 juni 2019

Als hogeschool bieden we een aantal verschillende opties op de Caribische eilanden en in Nederland ter voorbereiding of ondersteuning op studeren in Nederland. Dat zijn de Studiekeuzecheck, Subi Jèt pa bo Gèt, Zomerschool en ondersteuning in de vorm van Mentoraat Antuba, Taalcentrum en Ondersteunend Onderwijs.

Het schooljaar 2018-2019 zit er weer bijna op! Een schooljaar dat weer voorbij is gevlogen, met vele en nieuwe uitdagingen en bijzondere momenten. Al met al is elk jaar weer zonder jullie samenwerking niet compleet. Wij kunnen terug kijken op een vruchtbaar jaar.
Wij danken jullie allen bijzonder hiervoor en zien jullie samenwerking voor het komend schooljaar weer bijzonder tegemoet!

Studiekeuzecheck en skypegesprek

De hogeschool biedt al een aantal jaren de studiekeuzecheck en het studiekeuzegesprek aan voor alle studenten. Omdat we het belangrijk vinden dat studenten van de Caribische eilanden voor vertrek naar Nederland een studiekeuzegesprek kunnen voeren met iemand van de opleiding bij de hogeschool organiseren we studiekeuze skypegesprekken op alle eilanden.
Voor informatie kun je mailen met studiekeuzecheckcariben@hr.nl

Subi Jèt pa bo Gèt op Aruba en Curaçao

Eind januari / begin februari 2019 zijn twee van de trainers van Subi Jèt pa bo Gèt naar Nederland afgereisd en hebben ze samen met collega's en studenten besproken hoe ze het voorbereidingstraject Subi Jèt pa bo Gèt kunnen aanpassen zodat het voortraject nog beter aansluit op het studeren in Nederland aan Hogeschool Rotterdam.

Studenten van de voorgaande jaren hebben aangegeven wat hun ervaring in Nederland was. Er werd vooral benadrukt dat ondanks dat het wel besproken werd tijdens Subi Jèt, ze het zelfstandig leven onderschat hadden. Binnen 9 uur is alles veranderd, van het leven waar de ouders/opvoeders vooral veel voor hun deden naar een zelfstandig leven waar ze alles zelf moesten doen.

Een van de aanpassingen is dat alleen aspirant studenten kunnen deelnemen die de studiekeuzecheck hebben gemaakt en een skypegesprek hebben gevoerd. Daarnaast zijn de bijeenkomsten intensiever, helemaal in het Nederlands en duren ze langer, doordat ze op de zaterdag in plaats van doordeweeks in de avond, gehouden worden.
Hiernaast hebben de aspirant studenten bij aanvang een toelatingsopdracht gemaakt en dit is tijdens een individueel gesprek met de studenten besproken. De bijeenkomsten zijn heel interactief waarbij de aspirant studenten vooral veel zelf bezig zijn. Er wordt niet alleen stil gestaan bij het studeren aan Hogeschool Rotterdam, maar ook aan het leven als student en de vaardigheden die het studiesucces vergroten. Hiernaast wordt er samen met de aspirant studenten en ouders onder andere stilgestaan bij het communiceren op afstand en het loslaten. Subi Jèt pa bo Gèt wordt afgerond met vier bijeenkomsten in Nederland waarbij vooral aandacht is voor de Nederlandse taal.

Naast het voorbereidingstraject Subi Jèt pa bo Gèt  bood Hogeschool Rotterdam op Aruba en Curaçao dit schooljaar tevens aan:

• Informatieavonden ouders en aspirant studenten
  • Studiekeuze infoavond (Curaçao)
  • Individuele studiekeuze begeleiding van aspirante deelnemers (Curaçao)
  • Toelatingstoets t.b.v. 21+ (zonder diploma)
  • Faciliteren van deficiëntie toetsen
  • PABO toets: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek
  • Numerus Fixus opleidingen: Verloskunde, medische hulpverlening en verpleegkunde
  • WDK Toelatingstoets

Voor informatie kun je terecht bij:
Subi Jèt pa bo Gèt Curaçao
Tel: 7885153 (dinsdagochtend of woensdagmiddag)
Salliña Galleries Unit B-201 A
E subijetpaboget@hr.nl

Subi Jèt pa bo Gèt Aruba
E subijetpaboget@hr.nl

Zomerschool

In augustus wordt de Zomerschool 'studeren in Nederland' aangeboden, hieraan kunnen studenten deelnemen die toegelaten zijn tot de hogeschool maar Subi Jet pa bo Get niet hebben gevolgd, bijvoorbeeld omdat ze op een van de andere eilanden woonden. Voorafgaand aan de start van de studie kunnen zij 2 weken leskrijgen in de Nederlandse taal, studievaardigheden, NL-cultuur en praktische informatie.

Mentoraat Antuba, Taalcentrum en Ondersteunend Onderwijs

Speciaal voor de studenten van de Caribische eilanden is er mentoraat Antuba. Bij hen kunnen studenten terecht voor advies, peercoaching en worden er tal van interessante en leuke workshops en activiteiten georganiseerd.

Ook kunnen studenten die wat extra ondersteuning nodig blijken te hebben bijvoorbeeld op het gebied van taal terecht bij het Taalcentrum en kunnen zij gebruik maken van ondersteunend onderwijs.

Voor meer informatie kun je terecht bij:
antuba@hr.nl
M.A.Bakker@hr.nl