Vier challenges, één doel: maatschappelijke innovatie
De hackathon bood de veertien teams en ruim 80 studenten de keuze uit vier challenges:
1. Rethinking Rotterdam at Night
Hoe kun je sociale veiligheid verbeteren zonder simpelweg meer licht toe te voegen? Drie teams onderzochten alternatieven zoals subtiele projecties op muren en vloeren, of juist het versterken van sociale verbinding.
Challengehouder Ellen de Vries (Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde) was onder de indruk van de frisse blik van studenten: “Het is mooi om te zien dat ze zelf ontdekten dat extra verlichting niet automatisch tot een veiliger gevoel leidt. Dat inzicht geeft ruimte voor creativiteit.”
Studenten van de minor Zorgtechnologie (Hogeschool Rotterdam), Transmedia Design (Fontys Hogeschool) en ICT (Techniek College Rotterdam) maakten indruk met twee verschillende benaderingen. Het team van Shane experimenteerde met projecties die een gevoel van aanwezigheid creëren. “Daardoor voelt het minder alsof je alleen loopt, zonder fel licht,“ vertelt hij.
Een ander team ontwikkelde ‘Never Walk Alone’, een app die mensen koppelt om samen (virtueel) een route te lopen. Zij wonnen hiermee de tweede prijs voor ‘Most social impact to the challenge’. Student Jowena: “Niet het licht, maar de verbinding met anderen zorgt voor veiligheid.”
2. Creating the Citiverse
In deze challenge stond de vraag centraal: hoe creëer je een digitaal podium waar jongeren verbinding kunnen maken, zich kunnen uiten en hun creativiteit kunnen laten zien?
Het team van Figiendry, student ICT bij het Techniek College Rotterdam, kwam met een opvallende en krachtige oplossing: een digitale plek waar jongeren hun eigen digitale kunsten kunnen achterlaten. Een virtuele ruimte die uitnodigt tot creativiteit, ontmoeting en expressie. Met dit concept won zijn team de eerste prijs voor ‘Most social impact to the challenge’. Het project toont hoe immersive technologie kan bijdragen aan talentontwikkeling en het versterken van verbinding onder jongeren in de stad.
3. De Immersive Visboeck Challenge
Creëer een XR-ervaring waarbij er interactie ontstaat tussen de gebruiker en het 16e-eeuwse Visboeck van Adriaen Coenen.
Derdejaars informaticastudent Tiffany werkte met haar team aan een oplossing: “Wij hebben de vissen tot leven gewekt door 3D-modellen te animeren. Zo laten we mensen de vissen echt ervaren.”
Met hun concepten maakten de teams erfgoed toegankelijk voor doelgroepen die je normaal minder bereikt, door geschiedenis in beweging te brengen en te laten ervaren.
4. XR for Heroes: Ondersteuning van hulpverleners op land en zee
In deze challenge stond immersieve ondersteuning voor eerstehulpverleners centraal. Drie teams kozen voor deze uitdaging en onderzochten hoe virtual reality, augmented reality en 3D-simulaties kunnen helpen bij betere besluitvorming, situational awareness en samenwerking op het water.
De kracht van samenwerken
Naast het inhoudelijke werk was de hackathon een intensieve leerervaring. Studenten werkten in multidisciplinaire teams, pasten design thinking toe en bouwden in enkele dagen functionele prototypes.
Challengehouder Ellen vat het treffend samen: “Het belangrijkste dat studenten leren, is samenwerken. Omgaan met verschillende ideeën, tegenslag en toch samen tot een prototype komen.”
Samen bouwen aan de stad van morgen
De Immersive Tech Hackathon laat zien hoe Hogeschool Rotterdam studenten betrekt bij echte uitdagingen uit de stad. Van veiligheid tot cultuur, van jongerenparticipatie tot hulpverlening.
De resultaten tonen dat innovatieve oplossingen niet altijd in grootschalige technologie zitten, maar ook in subtiele interventies, slimme interacties en sociale creativiteit. Voor de meeste studenten was deze technologie volledig nieuw. Zij verlieten de hackathon met nieuwe inzichten, nieuwe vaardigheden en vooral met een gevoel van trots.
De Immersive Tech Hackathon bewijst: als je studenten de ruimte geeft om te experimenteren, ontstaan oplossingen die ertoe doen.