Rotterdam emissievrij: Transport, winkels en Hogeschool Rotterdam bundelen de krachten

03 februari 2021

Cornelissen Groep, A.S. Watson Benelux en Hogeschool Rotterdam slaan de handen ineen voor de emissievrije bevoorrading van winkels in de Zero Emission Zone (ZES-zone) in Rotterdam. Met hun Green Arrow-onderzoeksproject dragen de drie partijen samen bij aan het doel van de gemeente Rotterdam: de introductie van Zero Emission Zones (ZES).

Dit past in de aanpak van het kabinet om de doelen van het Nederlandse klimaatakkoord te realiseren. Vanaf 2025 worden deze zones ingevoerd door 30 tot 40 gemeenten in Nederland, waaronder Rotterdam. Het convenant Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) is in december ondertekend door de gemeente Rotterdam en een groot aantal bedrijven, instellingen en onderwijsinstellingen. De drie partners in het Green Arrow-project nemen deel aan dit convenant.

Het doel is om voor Rotterdam een praktijk op te zetten die ook in andere steden kan worden toegepast. Dat maakt het voor de hogeschool een extra interessant onderzoeksproject om mee te doen. Pieter Verschoor (Research Lecturer Logistics and Supply Chain Management) begeleidt de studenten die gezamenlijk het onderzoek uitvoeren voor A.S. Watson Benelux (moederbedrijf van o.a. Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper, ICI Paris XL en Pour Vous) en Cornelissen Groep (Logistieke oplossingen): “Dit is een mooi voorbeeld van hoe praktijkgericht hoger onderwijs kan bijdragen aan de werkelijkheid om ons heen. Duurzaamheid is een belangrijk thema voor onze hogeschool en voor veel van onze studenten. Vorig jaar ontving onze instelling de 3-sterrenkwalificatie voor duurzaamheid, gebaseerd op het internationale Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education (AISHE). Onze studenten willen met hun opleiding bijdragen aan een betere wereld. Door de samenwerking geven we onze studenten de kans om dat te doen.”

Gezonde planeet en leefbare steden

Frederike de Groot van A.S. Watson Benelux werkte mee aan het project: “Met meer dan 1400 winkels in de Benelux, waarvan 39 vestigingen van bekende landelijke drogisterijen in Rotterdam, staan we midden in de samenleving. Daarom voelen we ons verantwoordelijk om actief bij te dragen aan een gezonde planeet en leefbare steden voor onze klanten en collega's. In het Green Arrow-project gaan we samen met Cornelissen Group, ondersteund door studenten van de Hogeschool Rotterdam, een roadmap ontwikkelen voor het emissievrij bevoorraden van onze winkels in Rotterdam. ”

Iris Cornelissen is namens de Cornelissen Groep betrokken bij het project: “Samen moeten we inspelen op de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden en van ons allemaal. Cornelissen is ervan overtuigd dat nul-emissie de nieuwe norm is, gebaseerd op samenwerking in de keten. Samenwerking op het gebied van informatiedeling en vergroening van de logistieke keten staat hierbij centraal.’

Met project Green Arrow werken beide bedrijven in samenwerking met Hogeschool Rotterdam aan een emissievrije roadmap die schaalbaar is voor alle zes zones in Nederland.