Retail RoboJam, een project van Lab Fygital

Ontwerpen, programmeurs en ondernemers werken samen aan retailopdracht

23 november 2018

In Robovalley Delft organiseerde Creating 010 in samenwerking met Interactive Robotics een tweedaagse jam rond de vraag wat sociale robots kunnen betekenen voor de Bijenkorf Rotterdam, ter versterking van hun merkwaarden: persoonlijke aandacht, liefde voor stijl, magische touch, ėėn stap vooruit, eigenzinnig en duurzaam doen. Na twee dagen brainstormen, ontwerpen en prototypen, presenteerden drie interdisciplinaire teams hun concept voor een jury met professionals van de Bijenkorf, Interactive Robotics en de opleiding New Community Retail van de Hogeschool Rotterdam. Lettend op inventiviteit, technische kwaliteit en praktische toepasbaarheid, koos de jury voor een robot die on- en offline service optimaliseerde.

Sociale robots, speciaal contact

Per mail krijg je een bericht dat je online aankoop is aangekomen en binnen bij de Bijenkorf word je verwelkomd door een robot, die je feilloos naar de betreffende afdeling wijst waar je aankoop klaar ligt. En die je als je dat wilt ook vertelt over een nieuw product dat ie aan heeft of op z’n display laat ziet. Maar behalve via een display en door met je te praten, nodigt de robot je ook uit om fysiek contact te leggen, een aai over z’n bol te geven;  iets wat je met een medewerker van de Bijenkorf nooit in je hoofd zou halen, maar wat wel een extra dimensie geeft aan het contact. Zo vond ook de jury van het winnende concept, dat omnichannel retail verbindt met way finding, beleving en persoonlijke aandacht. Dat is wat je graag wilt van sociale robots en van gepersonaliseerde service.

foto Anouk BoutenFoto Anouk Bouten

Op de jam-vloer

Waardering had de jury ook voor het concept waarin een klassiek icoon, de knuffelbeer Bobbi, als  eigentijds robotpersonage en verhalenverteller werd gepresenteerd, vol van Bijenkorf-belevenissen en nieuwtjes. Het derde concept blonk vooral uit in multi-purpose: in het weekend als kindervriend die ouders vrije handen geeft om rustig te kunnen shoppen en doordeweeks als speciale host die nieuwe producten demonstreert.

Van alle drie concepten spatte de energie en het enthousiasme af. En dat terwijl de teams tijdens de jam regelmatig opliepen tegen de grenzen van technische mogelijkheden en de grenzeloosheid van hun creatieve ideeën. Dan hoorde je op de gang heel hard nééhéé roepen, omdat de robot helemaal niet op een antwoord reageerde: niks service, niks op weg helpen, alleen een vriendelijk knikkende robot. Daar is op technisch gebied nog veel aan te werken, liefst in teams van programmeurs, ontwerpers en ondernemers.

Futureproof Retail

De resultaten van de Retail RoboJam worden natuurlijk ook aan de retailwereld gepresenteerd. Te beginnen in februari 2019 bij de Bijenkorf Rotterdam. Op het programma staan dan ook de uitkomsten van het Hype Lab in Delft over wat robots en AR in de winkel van het winkelpersoneel vragen. In zo’n opzet werkt Kenniscentrum Creating 010/Hogeschool Rotterdam met Lab Fygital aan kennisdeling en uitwisseling in een landelijk project Futureproof Retail, bestaande uit een groot aantal living labs verbonden aan diverse hogescholen in Nederland en werkend met vragen uit de retailpraktijk. Meer info over Futureproof Retail: futureproofretail.nl, contactpersoon Lab Fygital (powered by Futureproof Retail): Liane van der Linden, linla@hr.nl.