Menu English

Nieuwe onderwijsvormen: “Ik merk dat we online nóg meer de diepte in gaan”

23 juni 2020

Onderwijs op afstand heeft de afgelopen maanden nieuwe vormen van educatie opgeleverd. Een kijkje achter de schermen bij twee voorbeelden, die bewijzen dat online onderwijs meerwaarde kan bieden.

Het is normaal gesproken een van de hoogtepunten van het jaar voor Bruce Moerdjiman. In april nam de kerndocent zijn studenten altijd mee naar het STRP Festival in Eindhoven om inspiratie op te doen voor hun opleiding Communication en Multimedia Design. Tijdens dit evenement komen technologie, mens en natuur middels kunst samen. Een gezellig en bovenal leerzaam uitje.

“Zo’n excursie werkt perfect”, zegt de kerndocent. “Bij onze studie draait alles om mediatechnieken waarbij de mens centraal staat. Tijdens het festival komen studenten in aanraking met technieken waar ze op school nog niet mee hebben gewerkt. Dat zorgt voor een lekkere frisse wind.”

Bewonderen

Daarom was het een behoorlijke streep door de rekening van Bruce, toen vanwege de coronacrisis alle festivals werden afgelast. Geen STRP (staat voor stadsdeel Strijp) dit jaar, dus. Althans, niet fysiek. Want Bruce liet zich niet uit het veld slaan en bedacht een online oplossing. Hij lanceerde ATL-STRP: alternative STRP. “Ik wilde de studenten zo’n inspiratievolle beleving niet onthouden, dus heb ik een website gemaakt waarop ze virtueel verschillende mediakunstprojecten konden bewonderen.”

Dat klinkt een stuk saaier dan wanneer je met een drankje in je hand over een festivalterrein loopt, maar de studenten waren erg onder de indruk van ALT-STRP. Derdejaars Michelle de Vries beaamt dat. “Ik ben momenteel bezig met een project voor de Space Expo, waarbij we data van satellieten op een leuke manier moeten zien over te brengen op bezoekers van de Expo. Tijdens ALT-STRP kon ik inspiratie opdoen voor andere technieken die voor dat soort zaken worden gebruikt. Zo was er een Japans project waarbij een soort VR-bril werd gebruikt. Als je die opzet en naar de billboards in Tokio kijkt (zie foto, red.), zie je alleen maar boodschappen die in jouw eigen interessegebied liggen. Het is nog maar een idee, maar ik vond het heel leuk om op deze manier kennis te maken met technieken die ik niet ken. Het is weer eens wat anders dan alleen denken aan het ontwikkelen van een app of website.”

Inhoudelijker

Bruce merkte al snel dat hij via deze online onderwijsvorm meer inhoudelijk op de projecten kon ingaan dan tijdens het echte festival in Eindhoven. Dat is vooral te danken aan de digitale whiteboards die hij naast de website klaar had gezet. Na het zien van een project konden studenten daar hun eerste observaties kwijt. Ook konden ze er opschrijven welke technieken waarschijnlijk waren gebruikt. Daarna ging de docent met de studenten in gesprek over wat ze hadden opgeschreven.

Bruce: “Tijdens het echte festival gaat het er iets vluchtiger aan toe, maar op deze manier moesten ze echt bij de projecten stil staan, er goed over nadenken en hun bevindingen opschrijven. Vervolgens ging ik via Teams verder met de studenten in gesprek en kon ik doorvragen. Zo kan ik veel meer de diepte in gaan met ze.” Michelle vult hem aan: “Aan de chat in Teams was duidelijk te merken dat iedereen heel enthousiast was over ALT-STRP. Uit mezelf zou ik niet heel snel een expositie of iets dergelijks bezoeken, maar zo’n online festival bevalt me uitstekend.”

Ook bij de opleiding Creative Media and Game Technologies ontdekten ze snel de toegevoegde waarde van online onderwijsvormen. Tijdens het onderdeel Dragon’s Den, vernoemd naar het gelijknamige tv-programma, pitchen studenten hun innovatie ideeën tegenover de zogenaamde dragons; kenners uit het werkveld.

Dragon's Den

“Voorheen visten we in ons netwerk vooral naar mensen uit Rotterdam”, aldus Jurgen van Raak, verantwoordelijk voor het project Personal Learning Environment, waar Dragon’s Den onderdeel van uitmaakt. “Toen we overgingen op online pitchen hadden we ineens veel meer mogelijkheden om dragons te strikken. Zo pitchen de studenten nu voor experts uit bijvoorbeeld Duitsland, Finland en Schotland.”

En dat internationale karakter was precies waar Jurgen en zijn collega Roel Hooiring naar op zoek waren. “Studenten moesten hun pitch sowieso al in het Engels doen, maar nu kunnen ze zich niet meer in het Nederlands redden als ze er in het Engels niet uitkomen. Simpelweg omdat er dragons tegenover hen zitten die geen Nederlands spreken. Zo heeft het project een echt internationaal karakter gekregen.”

En dus meer aanzien, zegt student Frank Solleveld. “Als er aansprekende dragons een pitch beoordelen, doe je toch net iets meer je best.” In zijn geval ging het om Rob Hamblen, die vorig jaar nog CEO van de Berlijnse productontwerpstudio AJ & Smart was. Tijdens een studiereis brachten Frank en zijn medestudenten een bezoek aan het bedrijf. Mede dankzij de goede klik in Berlijn kon Hamblen gestrikt worden als dragon. Frank: “Hij heeft tegenwoordig zijn eigen bedrijf LEAP en is een van de grootste spelers ter wereld op het gebied van design. Als je zo’n dragon tegenover je hebt op je scherm, kun je niet met een krakkemikkige pitch aankomen… Gelukkig was hij onder de indruk van mijn presentatie.”

Schizofreen

Frank heeft een iOS-app bedacht waarmee je je kunt inleven in de situatie van iemand van schizofrenie. Stel dat iemand in een psychose zit, dan zie je op je telefoon beelden die hij of zij wellicht voor zich ziet. “Bijvoorbeeld van bloed dat uit een kast stroomt of een rondvliegend oog. Mijn oom is schizofreen en heeft met dit soort dingen te kampen. Om je beter te kunnen verplaatsen in de situatie van mensen met schizofrenie heb ik deze app bedacht. Ik had nog niet echt over de zakelijke kant van het verhaal nagedacht. Daarom was ik blij met het commentaar van Rob Hamblen, die zei dat het verstandig zou zijn om met partijen samen te werken die de belangen van mensen met schizofrenie behartigen.”

Met een fysieke vorm van Dragon’s Den was de kans groot geweest dat Rob Hamblen geen tijd had om naar Rotterdam te komen. Dankzij de online mogelijkheden was hij wel in de gelegenheid de studenten een stapje verder te helpen. Docent Jurgen: “Zo halen we alles uit de voordelen die online onderwijs ons biedt.”