Jongeren in een gesloten instelling aan het woord

Jongeren maken een film voor jeugdhulpverleners

02 maart 2020

Door jongeren een stem te geven, zoals gebeurt in deze film, wil de onderzoeksgroep van Mijn Pad een bijdrage leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van de jeugdhulp. Als jongeren meer stem en meer ruimte krijgen om eigen keuzes te maken, krijgen zij meer vertrouwen in zichzelf.

Jongeren willen graag dat betrokkenen bij de jeugdhulp een goed beeld krijgen van wat het betekent om in een instelling te wonen en welke begeleiding voor hen het beste werkt.

''Nu gaan hulpverleners uit van eigen ervaring, als zij naar de film kijken en ze horen ons praten dan hebben ze een breder beeld van wat er speelt in een gesloten instelling”.

Jongere in een gesloten instelling

De film: Mijn Pad – Jongeren aan het woord. Een educatieve film voor jeugdhulpverleners

In de film stellen de jongeren zichzelf voor en vertellen over hoe zij het leven in de instelling ervaren en wat voor hen belangrijk is. Zij vertellen bijvoorbeeld over hun toekomstplannen, maar ook over wat het betekent als je iemand volgt en zo een verkeerde keuze maakt en in een gesloten instelling komt. In de film laten zij zien hoe Mijn Pad werkt. Mijn Pad is een gespreksmethode die jongeren ondersteunt bij het maken van keuzes ten aanzien van hun leven en toekomst en hun helpt om stap-voor-stap hun eigen pad te vinden en te volgen. De film laat zien dat wanneer jongeren meer ruimte krijgen om eigen keuzes te maken, zij langzaam maar zeker meer vertrouwen in zichzelf krijgen. Hun persoonlijke ontwikkeling wordt hiermee gestimuleerd. Jongeren hopen dat deze film een bron van inspiratie is voor professionals die met jongeren werken, zodat professionals andere vragen gaan stellen en meer ruimte geven aan de mening van jongeren zelf.

“De noodzaak voor professionals om hierover te leren, het lijkt alsof het nog niet vaak besproken is (..). Aandacht voor meer regie bij de jongeren in jeugdhulpverlening is heel belangrijk. Ieder uurtje dat daaraan besteed wordt is meegenomen”

Een trainer en docent Social Work

Meer informatie

Charlotte van der Linden (studente Social Work) heeft in 2019 deze film ontwikkeld voor haar afstuderen. Dit gebeurde in opdracht van Inge Bramsen, senior onderzoeker bij Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam. De film duurt een uur en bestaat uit zeven afleveringen. Elke aflevering belicht een ander onderwerp. De film kan ter beschikking worden gesteld voor educatieve doeleinden. Wie belangstelling heeft kan contact opnemen met het secretariaat van Kenniscentrum Zorginnovatie via kenniscentrumzorginnovatie@hr.nl