Hogeschool lanceert actieplan racisme met acht centrale thema’s

22 juni 2021

In vervolg op de eerder gepubliceerde bestuurlijke reactie, heeft de hogeschool vandaag een concreet actieplan gelanceerd. De hogeschool stelt in haar aanpak van racisme en discriminatie een gezamenlijke verantwoordelijkheid en coalitievorming centraal, omdat we racisme alleen de baas kunnen als de hele hogeschoolgemeenschap betrokken is en we met elkaar samenwerken.

Het actieplan omvat acht hoofdthema’s. Een aantal heeft een lange doorlooptijd, een aantal is in het najaar gerealiseerd of geactiveerd.

In het actieplan staat per thema beschreven welke acties zullen plaatsvinden, wat het beoogde tijdspad is en welk CvB-lid of directeur-regisseur aanjager van het thema is en verantwoordelijk is voor de implementatie van bijbehorende acties.

De thema’s uitgelicht

Een open, betrokken gesprek blijven voeren over racisme vormt het hart van onze aanpak. Dit krijgt vorm in een online inspiratieplatform dat na de zomer zal worden gelanceerd. Evenals het beter zichtbaar maken van de meldingsstructuur en betrokken vertrouwenspersonen waar studenten en medewerkers terechtkunnen. Ook zal onderzocht worden hoe we als hogeschool onbedoelde vooroordelen in onze in- en externe communicatie kunnen vermijden. Daarnaast gaan specifieke thema’s over meer diversiteit in ons strategisch personeelsbeleid, zoals bijvoorbeeld het lanceren van een traineeship gericht op talenten in de studentpopulatie en alumni. Belangrijk is ook het gebruikmaken en delen van inzichten uit praktijkgericht onderzoek naar racisme. Ten slotte zullen we een commissie instellen die eind van het jaar advies uitbrengt hoe de hogeschool diversiteit (en racisme- en discriminatiebestrijding) een plek kan geven in de curricula.

Sluit je aan, denk en praat mee via onze gesprekstafels

Voor de coalitievorming is het nodig dat studenten en medewerkers zijn aangesloten. Hiervoor houden we de gesprekstafels actief. Het komende collegejaar vinden weer een aantal gesprekstafels plaats, over elk van de benoemde thema’s, met steeds een andere vraag. Dus praat mee, denk mee en sluit je aan. Er is ook ruimte voor eigen initiatieven van medewerkers en studenten. Gebruik ook daar de gesprekstafels voor om ideeën aan te dragen. Door een actieve bijdrage van zoveel mogelijk mensen hopen we te bouwen aan een coalitie tegen racisme en discriminatie en voor inclusie.