Geslaagd netwerkevent 'Be an Engineer'

30 juni 2022

Van het aanspreken van publiek op de Rotterdamse markt tot aan flyeren bij buurtcentra, projectleider Tineke Muller doet er alles aan om de kansen die het landelijke omscholingstraject Be an Engineer biedt bekend te maken. De opkomst voor het allereerste netwerkevent van Be an Engineer op 28 juni bij Hogeschool Rotterdam was dan ook boven verwachting.

Er zijn veel vacatures voor engineers. Engineers werken aan interessante vraagstukken als energietransitie, digitalisering en verduurzaming. De komende jaren komen daar alleen maar meer vraagstukken bij. Engineers zijn dus harder nodig dan ooit. Maar hoe kun je aan de slag in de techniek als je niet de juiste opleiding of werkervaring hebt?

Het omscholingstraject Be an Engineer matcht kandidaten met bedrijven. Deze bedrijven bieden een baan aan in de techniek terwijl je een, door het bedrijf betaalde, twee- of vierjarige deeltijdopleiding volgt bij aangesloten hogescholen zoals Hogeschool Rotterdam. Zo stromen kandidaten in zonder technische vooropleiding en beginnen ze meteen met betaald leren en werken.

Netwerkevent met deelnemende bedrijven bij Hogeschool Rotterdam
Tijdens het netwerkevent van Be an Engineer op 28 juni bij Hogeschool Rotterdam stonden de potentiële kandidaten centraal. Kandidaten met verschillende profielen en achtergronden, maar met minimaal één overeenkomst: een passie voor techniek. Bij binnenkomst op locatie Museumpark, Rotterdam Academy, werden de kandidaten door projectleider Tineke Muller verwelkomd en gekoppeld aan een mix van grote en MKB-bedrijven. Deelnemende bedrijven waren:

Tineke maakt zich al langer hard voor meer instroom in de techniek, en weet dat de onzekerheid over het niveau van wiskunde of natuurkunde vaak een rol speelt bij twijfel voor techniek. ‘’Bij Hogeschool Rotterdam worden bijspijker-cursussen aangeboden voor wiskunde en natuurkunde. Om de onzekerheid bij kandidaten weg te nemen hebben we boeken vanuit de Mediatheek beschikbaar gesteld zodat zij er zelf in konden bladeren. Wat is het dan mooi om te zien dat de kandidaten zich dan toch ineens een stuk zekerder voelen, wanneer ze zien dat ze de stof prima begrijpen!’’, aldus Tineke.

Mooie groep instromers

‘’Er ontstonden sowieso hele mooie situaties tijdens het event. Zo ging het Havenbedrijf Rotterdam letterlijk met statushouders rond de tafel om mogelijkheden te verkennen. Daarnaast zijn we erg blij met de opkomst; we hebben zo’n 50 á 60 kandidaten mogen verwelkomen. Door deze Meet & Match zal er in september van dit jaar een mooie groep instromen bij deeltijdopleidingen van Hogeschool Rotterdam én bij de deelnemende bedrijven!’’

Naast een zeer tevreden Tineke, zijn de deelnemende bedrijven ook erg te spreken over het event. ‘’Het was een leuk boutique-achtig event waardoor er meer tijd beschikbaar was om bezoekers te vertellen wat het Havenbedrijf te bieden heeft’’, zegt Maikel Boksteen van Havenbedrijf Rotterdam. Zijn collega Renée Rotmans vult aan:  “Als Havenbedrijf Rotterdam vinden we het van belang om samen op te trekken met partners zoals de gemeente Rotterdam om krapteberoepen zoals engineers aan te trekken voor zowel de stad als de haven. We willen hiermee een aantrekkelijk klimaat creëren voor technici en hen laten zien dat de Rotterdamse haven engineers genoeg kansen te bieden heeft.”

Meer weten over Be an Engineer?

Wil je meer weten over Be an Engineer, als potentiële kandidaat óf als bedrijf, bekijk dan de website www.beanengineer.nl