“Circular Challenge heeft mijn netwerk, kennis en kansen vergroot”

17 februari 2020

“Meedoen!” Een betere tip kan Jaromir van Vliet niet geven als het gaat om de Circular Challenge. De Product Design-student van de Willem de Kooning Academie heeft er veel aan overgehouden. Én een belangrijke bijdrage geleverd aan de circulaire economie.

Hij had het eigenlijk te druk om zes weken lang aan een project te werken. Maar toen Jaromir van Vliet in 2018 een oproep voor de Circular Challenge voorbij zag komen, besloot hij zich toch in te schrijven. Tijdens dit evenement van Blue City ontmoeten bedrijven, young professionals en studenten elkaar om reststromen om te zetten in producten die rendabel en schaalbaar zijn.

Als student Product Design voelde Jaromir zich geroepen mee te doen. “Als productontwerper sta je helemaal aan het begin van een product. Wanneer je op dat moment een verandering teweeg kunt brengen, zet je een belangrijke stap op het gebied van circulair denken. Daarom wilde ik veel meer weten over dit onderwerp en met mensen uit andere disciplines een reststroom omzetten in een nieuw product.”

Het vijfkoppige groepje van Jaromir ging in zee met Forbo, de wereldwijde marktleider op het gebied van linoleumvloeren: slijtvaste vloerbedekking. Het is een natuurproduct, maar het bedrijf wilde iets doen met de reststroom na bijvoorbeeld de sloop van gebouwen waarin linoleumvloeren zijn aangebracht. Normaal gesproken worden die verbrand, maar daar moest een duurzamere oplossing voor gevonden kunnen worden.

Na zes weken lag er een volledig nieuw product op de tekentafel. “Linoleum heeft het kenmerk dat het flexibel is. Na onze bewerking van de reststroom kwamen we uit op iets dat qua uiterlijk op linoleum lijkt, maar dan volledig hard en stijf”, zegt derdejaars Jaromir, terwijl hij in Blue City op de houten bar tikt. “Hiervoor zou je het uitstekend kunnen gebruiken. Uiteindelijk hebben we een lamp ontworpen, vooral omdat het niet te complex was om binnen zes weken te realiseren.”

Toverwoord

De totstandkoming van de lamp was voor hem een even interessant als complex proces. “Er zaten ook studenten Microbiologie en Environmental Sciences in het groepje. We spraken allemaal onze eigen ‘taal’, dus dat was soms best ingewikkeld. Goed blijven communiceren bleek het toverwoord. Mooi dat we uiteindelijk toch met z’n allen tot een product zijn gekomen. Het was heel leerzaam om in zo’n groep te werken, zonder hulp van bovenaf. We moesten het helemaal zelf doen.”

Toen de Circular Challenge erop zat, kreeg Jaromir de vraag van Forbo of hij het project verder wilde onderzoeken. Dus ging hij als zzp’er betaald aan de slag voor het bedrijf. “Ik onderzocht hoe we de reststroom schoon kunnen maken. Want na de sloop van een gebouw zitten er bijvoorbeeld beton- en lijmresten aan het linoleum. Verder keek ik hoe we er een product van kunnen maken met een hogere kwaliteit dan het product dat we tijdens de Circular Challenge hadden ontwikkeld. Ik ben uitgekomen op twee plaatmaterialen die voor diverse toepassingen gebruikt kunnen worden. Zo is het geschikt voor de interieurbranche of kan er gedacht worden aan evenementenvloeren die tijdens festivals in elkaar geklikt kunnen worden. En dat allemaal van afvalstoffen.”

Jaromir kan dus niet anders dan tevreden terugkijken op de Circular Challenge. Hij leerde samenwerken met andere bloedgroepen, bouwde een groot netwerk op in de sector waarin hij aan het werk wil gaan en ervaarde hoe het is om binnen een multinational aan een project te werken. “Daarnaast heb ik iets voor de maatschappij kunnen betekenen door een nieuwe bestemming te vinden voor een reststroom. Mijn kennis over circulariteit is enorm toegenomen, waardoor mijn kansen op de arbeidsmarkt zijn vergroot.”

Of hij nog tips heeft voor studenten die meedoen aan de komende Circular Challenge? Tuurlijk. “Hou het klein, denk niet te ingewikkeld. Het gaat om de originaliteit en haalbaarheid van het product. Probeer niet in één keer de hele wereld te redden. En onthoud: ook als je niet wint, levert het je veel op. Net als bij mij.”