Benut de ruimte tussen windmolens voor productie van zeewier

Online Hackathon Energietransitie levert creatieve oplossingen

24 november 2020

‘Leerzaam, uitdagend, geweldig en interessant.’ Dit vonden studenten na een dag intensief samenwerken aan de Online Hackathon Energietransitie die vorige week plaatsvond.

Studenten van de opleidingen Elektrotechniek, Chemische Technologie, Maritieme Techniek en Werktuigbouwkunde werkten online, in multidisciplinaire groepen, een vraagstuk uit.

Zo bedachten zij creatieve oplossingen om de ruimte tussen offshore windturbines beter te benutten, ontwierpen zij nieuwe windturbine installatiesystemen of dachten ze na over technieken om energiebronnen binnen Rotterdam aan elkaar te koppelen. Het ontwerpen van een eigen energie-eiland behoorde ook tot de keuzemogelijkheden, evenals een vrije opdracht waarbij studenten een innoverend ontwerp voor een offshore of energie gerelateerd probleem bedachten dat de energietransitie zal versnellen.

"Ik had niet verwacht dat het zo tof zou zijn om in één dag een opdracht uit te werken. Het was erg leuk om met studenten van andere studies in discussie te gaan en van elkaar te leren. Uiteindelijk kon iedereen zijn creativiteit en kennis kwijt!”, zei een student Maritieme Techniek (minor Waterworld).

Aan het einde van de middag kregen de zeven beste groepen de mogelijkheid om hun idee te presenteren aan een vakkundige jury. Professionals uit het werkveld van onder andere Huisman, Port of Rotterdam en KIVI Offshore waren zeer te spreken over de kwaliteit van de studenten.

Zeewier

Het winnende team bedacht een oplossing om de ruimte tussen windturbines te optimaliseren. Hoe? De studenten stelden voor om de huidige ruimte te gebruiken voor de productie van zeewier en dit vervolgens toe te voegen aan het voer voor koeien. Dit zorgt niet alleen voor beter gebruik van de ruimte, maar leidt ook tot een sterke methaanreductie wat weer ten goede komt aan het milieu.

De Hackathon Energietransitie komt voort uit een de samenwerking tussen vier verschillende minoren van de opleidingen Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Chemische Technologie. Deze samenwerking is opgezet om studenten met nog meer andere disciplines in aanraking te laten komen en hun vakgebied te bekijken vanuit die verschillende disciplines. Studenten leren op deze manier wat voor aandeel zij kunnen leveren aan de opgave van de Energietransitie. De samenwerking is mogelijk gemaakt door de WERKplaats Techniek van Hogeschool Rotterdam