Menu
    English

    Wat helpt bij geldvragen?

    Samen met brongroepen onderzoeken wat werkt.

    04 december 2025

    Elizabeth van Twist is als onderzoeker actief bij verschillende lectoraten en projectteams van Kenniscentrum Talentontwikkeling. Daarnaast is ze nauw betrokken bij de Vitale gemeenschap, één van de vier maatschappelijke opgaven van Hogeschool Rotterdam. Elizabeth verzorgt resultaatgerichte, interactieve werkvormen voor de bijeenkomsten van de Vitale Gemeenschap. “De rode draad in alles wat ik doe, is zoveel mogelijk perspectieven betrekken en verbindingen maken.”

    “De rode draad in alles wat ik doe, is zoveel mogelijk perspectieven betrekken en verbindingen maken.”

    In haar onderzoek vindt Elizabeth het daarom belangrijk om de brongroepen te betrekken. Dit zijn mensen die zelf te maken hebben met het vraagstuk. “Zij weten als geen ander hoe de situatie is én zij ervaren de gevolgen”, legt Elizabeth uit. Een van de onderzoeken waaraan ze momenteel werkt, is in de Dordtse wijk Wielwijk. Hier is een relatief hoge werkloosheid en zijn er veel mensen met multi-problematiek en vrij lage inkomens. Samen met onderzoeker Patrick Bek onderzoekt ze of bewoners grip op hun geldzaken ervaren en hoe ze deze kunnen verkrijgen en verbeteren. “Ondanks dat er in Dordrecht al veel gebeurt aan financiële ondersteuning, weten we dat bewoners vaak (te) laat op de juiste plekken terecht komen voor hulp, waardoor hun situatie soms onnodig verslechtert.”

    Brongroep centraal

    Verschillende bewoners uit Wielwijk zijn in iedere stap van het onderzoek meegenomen om mee te denken over de vormgeving van de verschillende onderdelen van het onderzoek. “Zowel bij het opstellen van een vragenlijst als bij de manier van interviewen en de invulling van ontwerpsessies.” Daarnaast is het projectteam in gesprek gegaan met verschillende professionals en vrijwilligers die zich bezighouden met financiële ondersteuning in de wijk. Elizabeth: “Door brongroepen op verschillende manieren en op verschillende momenten in het onderzoek zo nauw te betrekken, creëren we ruimte om hen meer ‘eigenaar’ te laten voelen van het vervolgproces. Bovendien kijk je op die manier niet alleen door je eigen bril en kom je tot meer structurele oplossingen.”

    “Door brongroepen op verschillende manieren en op verschillende momenten in het onderzoek zo nauw te betrekken, creëren we ruimte om hen meer ‘eigenaar’ te laten voelen van het vervolgproces. Bovendien kijk je op die manier niet alleen door je eigen bril en kom je tot meer structurele oplossingen.”

    Uit de gesprekken bleek dat er voor zowel bewoners als professionals geen overzicht was van het bestaande hulpaanbod. Bovendien miste er aansluiting tussen de behoefte van bewoners en het aanbod. Daarop verzorgden Elizabeth en Patrick een vervolgsessie , waar bewoners en professionals dieper met elkaar  ingingen op thema’s als financiële educatie en beschikbare hulp.

    Interpretatie bij de brongroep

    Door het gebruik van onderzoeksmethodes die uitgaan van de brongroep en deze ook te betrekken bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld een vragenlijst en het toepassen van duidingssessies, legt de onderzoeker de interpretatie en reflectie bij de brongroep zelf. “Als onderzoeker maak je hier dus niet je eigen interpretatieslag, maar leg je je eigen kennisbron ernaast.  Hierdoor verbind je verschillende kennisbronnen op een gelijkwaardige manier aan elkaar. Zo zijn we altijd bezig met directe verandering en verbetering. Dat maakt dit type onderzoek zo interessant.”

     

    Inloggen