“Iedereen met de juiste vooropleiding zou in principe moeten kunnen studeren aan Hogeschool Rotterdam en de opleiding af moeten kunnen maken. Geldzorgen en je financiële achtergrond zouden daarbij geen rol moeten spelen”, zegt Patrick Bek in een eerder interview. Toch blijkt dat in de praktijk niet altijd het geval. Een onderzoek van Hogeschool Utrecht toont aan dat ongeveer 40 procent van de studenten in het hoger onderwijs beginnende tot problematische financiële druk ervaart. Ook andere hogescholen voerden onderzoek uit naar geldzorgen onder studenten en de ondersteuning die hun geboden wordt. Patrick: “We deelden de best en worst practices die uit deze onderzoeken naar voren kwamen in een samenwerking met Randstadhogescholen. Daar ontstond het idee om de onderzoeksinzichten te bundelen en breder te delen. Th&ma hoger onderwijs, het vakblad voor managers, bestuurders en leidinggevenden aan hogescholen, leek ons een geschikt tijdschrift om te gebruiken als medium hiervoor”.
Op initiatief van lector Mariëtte Lusse en met instemming van het CvB is op Hogeschool Rotterdam het genoemde actieplan gestart om studieuitval als gevolg van geldzorgen te helpen voorkomen. Patrick Bek leidt dit actieplan nu en Thijs de Back (docent bij de opleiding Social Work) doet promotieonderzoek naar de resultaten van dit programma. Hij doet dit onder begeleiding van Mariëtte en Patrick en van prof. Wilco van dijk van de Universiteit Leiden.
“De persoonlijke verhalen van studenten benadrukken voor mij de waarde van het betrekken van studenten in acties en beleid dat hen aangaat."
Het belang van persoonlijke verhalen
In de speciale editie van Th&ma staan bijdragen van Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Gent, Hogeschool InHolland, Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht. Zij brengen verhalen van studenten naar voren en kijken wat professionals in het hoger onderwijs (kunnen) doen om studenten in een financieel kwetsbare positie beter te ondersteunen. Vanuit Hogeschool Rotterdam schreven Patrick, Mariëtte en Thijs ook twee artikelen over ondersteuningsmogelijkheden op Nederlandse en Vlaamse hogescholen, en financiële educatie. Met name de bijdragen vanuit het studentperspectief benadrukten voor mij het belang van persoonlijke verhalen vertellen”, aldus Patrick. “Die verhalen zeggen vaak zoveel meer dan cijfers alleen – de dagelijkse realiteit voor een student met geldzorgen is vaak enorm complex en stressvol.”
Actieplan Geldzorgen & Studiesucces
Die complexiteit zorgt ervoor dat het probleem eenduidig aangepakt kan worden. Er is een brede, systemische aanpak nodig, waarbij samenwerking tussen hogescholen en met gemeenten en hulpinstanties cruciaal is. De integrale aanpak van Hogeschool Rotterdam, met het Actieplan Geldzorgen & Studiesucces, lijkt daarin een uniek voorbeeld van hoe je met verschillende afdelingen binnen de hogeschool en gemeentelijke ondersteuners en incassobureaus kunt samenwerken. Toch kunnen minder maatregelen al een verschil maken. Patrick legt uit: “Er wordt al best veel gedaan op hogescholen en universiteiten om studenten met geldzorgen beter te ondersteunen en studie-uitval als gevolg van financiële stress en/of betalingsachterstanden te voorkomen. Zo worden er op andere hogescholen geldlessen georganiseerd en budgetcoaches aangesteld”.
Patrick kijkt positief terug op de samenwerking met de verschillende hogescholen. Wat hij het meest waardevol vond? Dat is makkelijk: “De persoonlijke verhalen van studenten benadrukken voor mij de waarde van het betrekken van studenten in acties en beleid dat hen aangaat. Zeker als je het hebt over welke ondersteuningsvormen wel of niet werken voor hen”.