Menu
    English

    Nieuwe magazine Beter Thuis in Taal gelanceerd op basisschool Willem van Oranje

    Op 9 september presenteerde Martine van der Pluijm, lector Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen, het eerste exemplaar van het nieuwe magazine Beter Thuis in Taal. De kinderen van de coverfoto namen het, samen met ouders, adjunct-directeur Urmie Amadsoedjoek van basisschool Willem van Oranje en Nadiya Madaya, beleidsadviseur Team Jonge Kind van gemeente Rotterdam in ontvangst. In deze vierde editie staan onderzoeksresultaten naar de aanpak Thuis in Taal centraal, met daarbij extra aandacht voor de samenwerking met ouders thuis. Het magazine is ontwikkeld voor professionals en biedt inspiratie en kennis over het beter samenwerken met ouders in het belang van de taalontwikkeling van jonge kinderen.

    De aanpak Thuis in Taal is ontwikkeld vanuit het lectoraat Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen. Deze aanpak biedt pedagogisch professionals handvatten om samenwerkingsrelaties op te bouwen met ouders, ter ondersteuning van (taal)ontwikkeling van hun jonge kind. Verschillende scholen binnen én buiten Rotterdam werken al met deze aanpak. Dit jaar sluiten ook nog eens tien nieuwe scholen aan. De Willem van Oranjeschool werkt al sinds 2014 met Thuis in Taal. "De ouderbetrokkenheid is groot, en zowel ouders als leerkrachten zijn enthousiast om met Thuis in Taal aan de slag te gaan. Het mooiste om te zien is hoe ouders met veel plezier samenwerken met hun kinderen, terwijl ze ongemerkt allerlei handvatten krijgen om ook thuis de taalontwikkeling van hun kind te stimuleren", aldus directeur Sandra de Vette.

    “Taal is het fundament van leren én van leven.”

    Said Kasmi Wethouder Onderwijs, Gemeente Rotterdam

    Gelijke kansen voor kinderen

    Said Kasmi, wethouder Onderwijs, verzorgde dit jaar het voorwoord van het magazine. “Taal is het fundament van leren én van leven”, aldus Kasmi. Kinderen die in de eerste fase van hun leven een achterstand oplopen, halen die later vaak nauwelijks meer in. De aanpak Thuis in Taal past volgens hem daarom perfect binnen het Nieuwe Rotterdamse Onderwijsmodel (NROB). Hierin werken gemeente, onderwijs en kinderopvang samen rondom vier speerpunten, om jonge kinderen gelijke kansen te bieden. Gemeente Rotterdam subsidieert de doorontwikkeling en implementatie van Thuis in Taal op vijftig Rotterdamse basisscholen. Goed nieuws dus, want volgens lector Martine van der Pluijm is kansenongelijkheid een taai probleem, dat alleen opgelost kan worden als iedereen een andere bril opzet om daadwerkelijk anders te gaan kijken. “Als we echt een verschil willen maken, moeten we durven veranderen. Laten we voortbouwen op de kennis en taalervaringen die kinderen en ouders wel meebrengen en niet blijven hangen in het denken over vermeende tekorten”, aldus Van der Pluijm.

    Geen losse puzzelstukjes

    Het magazine Beter Thuis in Taal ziet Kasmi als een mooi middel om professionals verder te helpen: “Het laat zien hoe krachtig het is als ouders, pedagogisch medewerkers, leerkrachten en beleidsmakers samen optrekken. Want goede taalontwikkeling vraagt om samenwerking tussen thuis en school, tussen kinderopvang en basisschool, binnen teams en tussen organisaties. Geen losse puzzelstukjes, maar één geheel waarin iedereen elkaar versterkt”.  Martine erkent ook dat die samenwerking cruciaal is: “Als samenleving moeten we ouderschap en thuistalen waarderen en met ouders samenwerken aan de taalontwikkeling van jonge kinderen, op school en thuis. Dat kunnen we doen op een manier die laagdrempelig is, leuk voor alle betrokkenen en niet bedreigend”.

    Inloggen