Menu
    English

    Lectorale rede Jarise Kaskens: “Hoge verwachtingen moet je doen”

    Op 9 december 2025 sprak Jarise Kaskens haar lectorale rede uit bij Hogeschool Rotterdam. Onder de titel “Hoge verwachtingen ‘doen’ – didactiek van hoge verwachtingen als hefboom voor gelijke kansen” presenteerde zij haar visie op onderwijs waarin elke leerling telt. Volgens Kaskens gaat het niet alleen om het uitspreken van hoge verwachtingen, maar vooral om het zichtbaar maken ervan in het dagelijks handelen van leraren.

    De middag werd geopend door Ostara de Jager-Bes, directeur Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO) van Hogeschool Rotterdam. Zij wees op de kracht van hoge verwachtingen als motor voor kansengelijkheid en professionele groei. Het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen is daar een goed voorbeeld van. ''Het werken vanuit hoge verwachtingen zorgt voor echte en oprechte verbinding. Daarbij is aandacht voor elkaar essentieel.''

    Onderwijs waarin elke leerling telt

    Voor een volle zaal bij locatie Museumpark van Hogeschool Rotterdam schetste Jarise in haar rede helder wat we verstaan onder hoge verwachtingen: het vertrouwen dat iedere leerling kan leren en zich kan ontwikkelen. Bij de didactiek van hoge verwachtingen staan doelgerichtheid, leerbevorderende interactie en activerende didactiek vanuit een positieve pedagogische grondhouding centraal. De leraar maakt het vertrouwen zichtbaar door het stellen van ambitieuze doelen. Maar ook door hoge verwachtingen uit te dragen in hun gedrag in het moment van interactie met de leerling en door passende ondersteuning te bieden.

    "Hoge verwachtingen gaat niet over de lat of het doel hoog leggen. Niet iedereen hoeft naar het vwo of de universiteit. Het gaat over het processen wat leraren verwachten van hun leerlingen. Dat maakt het verschil," legde Jarise uit. Onderzoek laat namelijk zien dat verwachtingen van leraren direct samenhangen met hoe leerlingen zich ontwikkelen en presteren. "Met didactisch coachen bieden we docenten en leidinggevenden een concreet handelingsperspectief om hiermee in de praktijk aan de slag te gaan."

     

    ''Hoge verwachtingen krijgen pas echt betekenis als ze zichtbaar zijn in het handelen van leraren''

    Jarise Kaskens Lector Didactiek van hoge verwachtingen

    Officiële installatie

    Tijdens de bijeenkomst werd Jarise Kaskens officieel geïnstalleerd als lector door Hanneke Reuling (lid van het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam). Hanneke benadrukte: “De accenten in jouw lectorale rede liggen duidelijk op het doen. Hoge verwachtingen gaan niet alleen over onderwijs en didactiek, maar ook over de cultuur die we samen bouwen. Ook wij binnen het CvB hebben onlangs een training gevolgd in leidinggevend coachen — precies om dat te versterken.”

    Kansengelijkheid en studentsucces

    Het lectoraat versterkt de wisselwerking tussen onderzoek, professionalisering en onderwijs. Die wisselwerking stimuleert dat nieuwe inzichten sneller hun weg vinden naar de praktijk. Docenten kunnen zichzelf in hun vak blijven ontwikkelen en opleidingen kunnen beter inspelen op actuele vraagstukken. Jarise noemde in haar rede enkele voorbeelden, zoals kaartensets voor lastige gesprekken, een masterclass over feedback op kwaliteiten, een kijkwijzer voor lesbezoeken en een leerwerkplaats voor didactisch coachen. Zo draagt het lectoraat bij aan kansengelijkheid en studentsucces.

    Voortzetting lectoraat Hoge verwachtingen

    Het lectoraat bouwt aan een breed onderzoeksprogramma en ondersteunt onderwijsprofessionals. De voortgang is positief, maar meer impact vraagt om vervolgstappen. Het streven is een cultuur van hoge verwachtingen, gedragen door studenten, leraren en leidinggevenden. Nauwere samenwerking met onderzoekers en praktijkpartners moet dit versterken. Jarise: “Het lectoraat is pas relevant als we inzichten delen en vertalen naar de praktijk.”

    Jarise is al sinds september 2023 werkzaam als lector. Ze volgt Lia Voerman op, die het lectoraat in 2020 startte. Samen hebben zij het thema stevig op de kaart gezet binnen de hogeschool en de opdracht voor het lectoraat geformuleerd. Jarise zet het lectoraat nu voort.

     

    "Onze opdracht is een brug slaan tussen theorie en praktijk, zodat docenten concrete handvatten krijgen om hun onderwijs te verrijken en hun didactiek te versterken.”

    Dr. Lia Voerman & Dr. Jarise Kaskens

    Workshops en perspectieven op hoge verwachtingen

    Voorafgaand aan de lectorale rede konden deelnemers zich verdiepen in het thema via zes interactieve workshops. Die sessies richtten zich op thema’s als hoge verwachtingen, effectieve feedback, omgaan met weerstand, didactisch coachen en het ondersteunen van studenten bij zelfregulerend leren. Ze bieden leidinggevenden, docenten en andere onderwijsprofessionals praktische handvatten om hun handelen te versterken en het perspectief van studenten beter te begrijpen.

    Tijdens de lectorale rede vond ook een panelgesprek plaats waarin persoonlijke ervaringen, onderzoek en praktijkvoorbeelden samenkwamen. De panelleden benadrukten dat gedragsverandering tijd kost en begint bij bewustwording: kleine handelingen van docenten kunnen al grote invloed hebben op studenten.

    Een aangrijpend voorbeeld illustreerde hoe belangrijk dit is. De opmerking “jij kan dit niet, ga maar naar het mbo” had diepe impact op een van de panelleden. Het panel sloot af met de boodschap dat hoge verwachtingen vooral zichtbaar worden in het hier en nu, in de kleine momenten waarin je vandaag iets kunt betekenen voor studenten.

    Arjen van Klink (interim-directeur Kenniscentrum Talentontwikkeling) sloot de bijeenkomst af. Hij benoemde: “Effectief leiderschap is iets wat je blijvend moet onderhouden. Gelijke kansen ontstaan wanneer educatie en sociale aspecten écht hand in hand gaan - dát is de hefboom die het verschil maakt. Het vraagt om voortdurende aandacht, maar precies daarin schuilt de kracht.”

    De studentenband Keuzevak Band & Popmuziek verzorgde de muziek en zette een indrukwekkend optreden neer.

    Inloggen