Het effect van hoge verwachtingen
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar 'hoge verwachtingengedrag' in het lager- en middelbaar onderwijs. Toch weten we nog niet helemaal welk effect hoge verwachtingen hebben in het hbo. Julianne maakt als onderwijsadviseur deel uit van de kenniskring van het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen en vond het hoog tijd worden dat ook daar meer over bekend wordt. “Het hbo is natuurlijk een andere onderwijscontext dan bijvoorbeeld het primair onderwijs, waar we al wel veel weten over de uitingen en het effect van hoge verwachtingen'', vertelt ze. ''Zien we dat op eenzelfde manier ook terug in het hbo, of werkt het anders?”
Daarnaast hebben studenten een voorgeschiedenis op een andere school. “Als een docent ziet dat een student het op de middelbare school maar net gehaald heeft en dan denkt ‘ik zie het niet echt gebeuren hier’, dan heeft die docent een lage verwachting. Wat beter werkt, is de student ondersteunen door open vragen te stellen, overwegend positieve, specifieke feedback geven en vriendelijk, aandachtig contact hebben met de student. Het zijn die nuances die zo’n groot verschil kunnen maken in iemands leven.”
Kansengelijkheid bevorderen
Julianne kreeg voor haar onderzoeksvoorstel van Hogeschool Rotterdam een promotievoucher toegekend. Naast de lectoren Lia Voerman en Jarise Kaskens van Hogeschool Rotterdam, heeft ze begeleiding van Perry den Brok, een gedreven promotor aan Universiteit Wageningen.
Met haar promotieonderzoek wil Julianne docenten equiperen om les te geven, zodanig dat ze studenten écht zien. Julianne: “Als docenten hun studenten kunnen bieden wat ze echt nodig hebben, dan bevordert dit kansengelijkheid. Mijn ideaal is dat iedereen, aan alle kanten en op elk niveau kan bieden wat de student nodig heeft om te floreren. De meeste docenten hebben een enorm groot hart en hebben zo ontzettend veel passie voor het docentschap en het vak dat ze geven. Ik zou de laatste zijn die zegt ‘ze doen het niet goed’, maar ik ben wel iemand die graag kijkt naar hoe het nog beter kan en of dat makkelijk te verwezenlijken is.”
"Wat beter werkt, is de student open vragen stellen en overwegend positieve, specifieke feedback geven"
Theorie en praktijk gelijk op laten gaan
Daartoe wil Julianne in haar onderzoek meer inzicht krijgen in de manier waarop hoge verwachtingen zich manifesteren in het hbo. Julianne is nu bezig met literatuuronderzoek, dat aan de basis ligt van een vragenlijst waarmee verwachtingen van docenten kunnen worden gescoord.
Daarnaast heeft Julianne een aantal experts bevraagd over hun ervaringen en wat volgens hen werkt in het hoger onderwijs. Julianne: “Onderzoek doen is één, de praktijk komt daarbij vaak op plek twee, drie, vier of later. Ik zou het mooi vinden om theorie en praktijk gelijk op te laten gaan om er zeker van te zijn dat de praktijk er iets aan heeft. Dat past ook weer perfect in het praktijkgerichte onderzoek van het lectoraat.”
Graag meer inzicht
Julianne geeft alvast een voorzichtige blik op het vervolg: “Ik zou graag meer inzicht hebben in wat we kunnen doen met hoge verwachtingen in het hbo. Zo kunnen we de praktijk en het beleid écht voeden, goede aanbevelingen doen en docenten ondersteunen in de duizendpoottaak die hun werk vandaag de dag is.”