Delen en spreiden van leiderschap
Sinds de publicatie van de Beroepsstandaard Schoolleiders VO in 2021 heeft het onderwijsveld ingrijpende veranderingen doorgemaakt. Maatschappelijke, technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen vragen aanhoudend om aanscherping van de betekenis en het belang van onderwijskundig leiderschap. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan duidelijke handvatten waarmee schoolleiders hun professionele ontwikkeling vorm kunnen geven. In de actualisering benadrukken Annemarie en Femke de noodzaak van het delen en spreiden van leiderschap. Leiderschap in scholen is geen solistisch proces; het wordt gedragen door een krachtig en samenwerkend team van schoolleiders, en idealiter door alle collega's gezamenlijk. Goed leiderschap verbindt, activeert en versterkt het collectief.
"In deze actualisering benadrukken wij de noodzaak van het delen en spreiden van leiderschap."
Expliciete aandacht voor de rol van digitalisering
In de actualisatie krijgt ook de rol van digitalisering expliciete aandacht. Sinds 2021 is duidelijk geworden hoe groot de impact van technologie op leren, organiseren en samenwerken is. Schoolleiders worden meer dan ooit gevraagd om leiding te geven aan digitale transformaties: het voorzien in een digitale leeromgeving, het versterken van digitale geletterdheid en het benutten van technologie voor professionele ontwikkeling.
Werkconferentie
Op woensdag 1 oktober verzorgde Annemarie de keynote op de werkconferentie 'Van visie naar vakmanschap; leidinggeven aan kwaliteit'. Op dit uitverkochte event, waar meer dan 150 schoolleiders bijeenkwamen, sprak zij over het belang van gespreid én gedeeld leiderschap voor duurzame onderwijsontwikkeling. Daarnaast nam zij de deelnemers mee in nieuwe onderdelen van de Beroepsstandaard Schoolleiders VO, waaronder rubrics van een aantal leiderschapspraktijken. Dit zijn groeimodellen die het professionele handelen beschrijven in vier opeenvolgende ontwikkelfasen. Deze fasen lopen van de startpraktijk van een beginnend teamleider tot de praktijk van een ervaren, richtinggevend eindverantwoordelijk schoolleider. De rubrics bieden schoolleiders inzicht in hun ontwikkelpad en aanknopingspunten voor reflectie, feedback en dialoog binnen de schoolleiding en daarbuiten.
Bron: Beroepsstandaard Schoolleiders VO, juni 2021
De Beroepsstandaard Schoolleiders VO is opgesteld om richting te geven aan het beroep van schoolleider en om de beroepsgroep verder te versterken. In dit ontwikkelingsgerichte en ondersteunende instrument, ontwikkeld voor en door schoolleiders, staat een concrete uitwerking van de kennis en vaardigheden die van een schoolleider in het vo verwacht mogen worden.