Rotterdam als context voor duurzame sportimpact
De sportbranche staat voor verdere professionalisering en het versterken van positieve maatschappelijke impact. Rotterdam is daarbij een belangrijke context. De stad werkt aan de ambitie om sporthoofdstad van Nederland te zijn en kent tegelijkertijd een kloof in sportparticipatie en sportbeleving. Dit vraagt om kennisontwikkeling op het gebied van waardevolle sportmarketingstrategieën en betekenisvolle sportpartnerships met meervoudige impact vanuit publiek-private samenwerkingen.
Verbinding met onderwijs en nieuwe master
Het lectoraat werkt nauw samen met verschillende opleidingen van Hogeschool Rotterdam, in het bijzonder met de nieuwe master Sportmarketing & Partnerships die in september 2026 van start gaat. Deze samenwerking zorgt ervoor dat actuele kennis en praktijkgerichte onderzoeksresultaten direct hun weg vinden naar het onderwijs.

Waardering vanuit bestuur en kenniscentrum
Hanneke Reuling, lid van het college van bestuur en portefeuillehouder onderzoek: ‘De nieuwe lector maakt een mooie verbinding tussen onze opgaven toekomstbestendige economie en vitale gemeenschap. Dit is een veelbelovend werkterrein voor onze stad en daarbuiten. Ik wens Remco veel succes.’
Arjen van Klink, directeur van Kenniscentrum Business Innovation: ‘Sport is economie. Sportorganisaties hebben hun eigen positie en strategie in maatschappelijke waardecreatie. Remco voegt een nieuwe dimensie toe aan onze lectoraten en ik zie uit naar interessante cross-overs binnen en buiten het kenniscentrum.’
Onderwijs en onderzoek versterken elkaar
Ook binnen het onderwijs is de impact duidelijk. Fred Feuerstake, directeur van Rotterdam Business School: ‘Met de benoeming van Remco als lector versterken we de samenwerking tussen de bachelor Sportmarketing & Management en de nieuwe master Sportmarketing & Partnerships. Studenten krijgen zo de kans om zich stap voor stap te verdiepen in het vakgebied, waarbij onderwijs en onderzoek op een natuurlijke manier met elkaar zijn verbonden. Dit lectoraat laat zien hoe we praktijkgericht onderzoek integreren in het masteronderwijs en samen met het werkveld werken aan duurzame impact in de sport.’
Remco Beek is geen onbekende binnen Hogeschool Rotterdam. Hij is al 12,5 jaar werkzaam bij Rotterdam Business School, waarvan 11 jaar als hoofddocent bij de opleiding Sportmarketing & Management. Hij kijkt enorm uit naar zijn nieuwe rol.
‘Dit is een bijzondere mijlpaal en een langgekoesterde wens binnen onze hogeschool en van ons werkveld. Ik vind het ontzettend mooi dat we deze stap met elkaar maken. Waar we ons speelveld hebben gecreëerd met de inmiddels grootste sportmarketingopleiding van Nederland, met een unieke master die we na de zomer starten en met dit lectoraat. In Rotterdam, als toonaangevende topsportstad en tegelijkertijd een sportstad met complexe uitdagingen in en via de sport. Waarmee we via praktijkgericht onderzoek complexe vraagstukken verder brengen en dit direct in het onderwijs verweven voor de nieuwe toekomstmakers. Ik kijk er naar uit om aanvoerder te zijn van dat proces van betekenisvolle verbindingen van onderzoek, onderwijs en praktijk in dit uitdagende sportdomein,' aldus Remco.