Hun verhaal illustreert hoe essentieel het is voor het mkb om ruwe data om te zetten in gestructureerde data-assets die verder kunnen worden verwerkt om waardevolle inzichten te genereren voor bedrijfsgroei. Het benadrukt ook hoe toegewijd de markt wordt: niet alleen passen mkb'ers zelf datagedreven strategieën toe, maar startups en andere kleine bedrijven werken actief aan het ondersteunen van hun collega's bij het opbouwen van mogelijkheden voor datamonetisatie.

De case is gepubliceerd door The Case Centre, 's werelds toonaangevende non-profit repository en distributeur van management casestudies, gericht op het bevorderen van de case-methode in het bedrijfskundig onderwijs.
De Mountain Platform-case biedt studenten een levendig voorbeeld van de kansen en uitdagingen die ontstaan wanneer mkb'ers data omarmen, van beperkte middelen en financiële beperkingen tot de behoefte aan duidelijke communicatie en klantvoorlichting. Tegelijkertijd toont het de ondernemersgeest en de samenwerkingsdrang die het mogelijk maken om deze barrières te overwinnen en oplossingen te ontwikkelen die kleinere bedrijven echt sterker maken.
Om het gebruik in de klas te ondersteunen, is er ook een voorbeeld van een lesnotitie beschikbaar, met richtlijnen voor docenten en suggesties voor discussievragen. Collega's van de Rotterdam Business School en Hogeschool Rotterdam worden van harte uitgenodigd contact op te nemen met Annie voor gratis toegang tot de case en het lesmateriaal. Dit is een uitstekende gelegenheid om praktijkervaringen uit het ondernemersleven en het urgente onderwerp van datamonetisatie in de klas te brengen.
EN
We are delighted to share the publication of a new teaching case developed within the MONETA project: Empowerment Through Innovation – Data Democracy and the SME Focus of Mountain Platform. Written by Dr. Shengyun (Annie) Yang, the case follows the entrepreneurial journey of three young founders who left their secure careers at a
Microsoft subsidiary to start Mountain Platform, a company dedicated to making advanced data platforms accessible to small and medium-sized enterprises. Their story illustrates how vital it is for SMEs to transform raw data into structured data assets that can be further processed to generate valuable insights for business growth. It also highlights how committed the market is becoming: not only are SMEs adopting data-driven strategies themselves, but start-ups and other small companies are actively working to support their peers in building data monetisation capabilities.
The case has been published by The Case Centre, the world’s leading not-for-profit repository and distributor of management case studies dedicated to advancing the case method in business education.
The Mountain Platform case provides students with a vivid example of the opportunities and challenges that arise when SMEs embrace data, from limited resources and financial constraints to the need for clear communication and client education. At the same time, it showcases the entrepreneurial spirit and collaborative drive that make it possible to overcome these barriers and build solutions that truly empower smaller businesses.
To support classroom use, an example teaching note is also available, offering guidance for lecturers and suggested discussion questions. Colleagues from Rotterdam Business School and Hogeschool Rotterdam are warmly invited to contact Annie for free access to the case and teaching materials. This is an excellent opportunity to bring real-life entrepreneurial experiences and the pressing topic of data monetisation into the classroom.
We could also provide the synopsis as follows (and please use the original English version):
Synopsis
Mountain Platform, founded in early 2022 by former Microsoft subsidiary employees Alice Bom, Iman Hitli, and Mara Leest, aimed to democratise advanced data platforms for small and medium-sized enterprises (SMEs). The company offered cost-effective, automated data solutions that enabled SMEs to leverage big data, traditionally reserved for larger corporations. By streamlining data platform development, Mountain Platform reduced time and costs, making it feasible for SMEs to adopt data-driven strategies. The company continued to evolve, integrating new technologies and transitioning to a Software as a Service (SaaS) model, all while staying true to its mission of empowering SMEs to use data responsibly and effectively. Looking to the future, Mountain Platform planned to expand its team and strengthen its role as a key partner for SMEs, helping them thrive in the increasingly data-driven digital age.