Menu
    English

    Van kennis maken met naar afscheid nemen van

    Een terugblik met ons creatieve communicatie boegbeeld

    03 december 2025

    Als je de afgelopen 4 jaar contact hebt gehad met Kenniscentrum Business Innovation, dan is er een grote kans dat je haar naam voorbij zag komen. Als communicatieadviseur was ze betrokken bij bijna alles wat zichtbaar werd vanuit het kenniscentrum en zelfs daarbuiten. Van AI-explainers tot lectorale redes, van nieuwsbrieven tot strategische communicatie rondom circulaire en toekomstbestendige economie. Wat je ook voorbij zag komen, Wikke had er een grote rol in. Tijd om terug te blikken!

    Terugkijken op 4,5 jaar

    “Als ik één ding níet ga missen,” zegt Wikke lachend, “dan is het de temperatuur in dit gebouw. Wat kan het hier toch koud zijn binnen.”

    Maar verder? “De mensen. Absoluut de mensen. Dat is wat deze plek zo bijzonder maakt. Ik heb met veel plezier samengewerkt met collega’s binnen en buiten het kenniscentrum. En natuurlijk met mijn eigen communicatieteam, met Roos en met Elisa. Jeetje, dat gaat wel even wennen worden zonder hen. Dat ga ik écht missen.”

    “En eerlijk: ik vind de inhoud ook gewoon leuk. Binnen dit kenniscentrum komen onderwerpen voorbij waar je iets mee kan. Toekomstbestendige economie, circulariteit, digitalisering, nieuwe manieren van samenwerken, actualiseren van het onderwijs. Dat zijn thema’s die nú spelen. Ik vind het mooi om daar aan bij te kunnen dragen. Zeker als het gaat om maatschappelijke impact.”

    In die jaren groeide Wikke van een tactisch-operationele rol naar iemand die ook de strategische lijn trok. “Ik heb hier een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Toen ik begon, was ik vooral bezig met content maken en dingen regelen. Later ging het veel meer over de profilering van het kenniscentrum binnen het grotere verhaal van Hogeschool Rotterdam. En de impact die we als geheel maken. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd.”

    Over haar werk

    Wikke werkte hard aan het communicatiever maken van haar collega’s én aan het belang van communicatie in onderzoek en profilering. “Mensen denken soms dat communicatie niet meer is dan ‘even een berichtje tikken’. Maar communicatie is een strategisch middel. Je gebruikt het om keuzes te onderbouwen en om zichtbaar te maken waar je als organisatie voor staat.”

    Formats die nu standaard zijn, ontwikkelde Wikke samen met haar team vanuit de praktijk. “Een mooi voorbeeld is de LinkedIn Strategie workshop. Samen met Roos waren we geïnspireerd door onderzoek. Waarom niet ook onze eigen uitingen onderzoeken? Dat heeft geleid tot een heel praktische workshop, die we inmiddels zo'n veertien keer op aanvraag hebben gegeven binnen de hogeschool. Ook hier zie je hoe mooi onderzoek een aanjager is om kwaliteit te verbeteren. Daar was ik me ook voor onze projecten steeds van bewust. Hoe leg je de verbinding tussen onderzoek, communicatie en praktijk? Ik zorg ervoor dat je het verhaal scherp krijgt, zodat anderen ermee verder kunnen.”

    En die aanpak was meer dan succesvol. Binnen vier jaar tijd groeide het account op LinkedIn van 300 volgers naar bijna 2400 volgers. Door de echte verhalen te vertellen, zorgde Wikke ervoor dat onderzoek niet op de plank bleef liggen, maar zijn weg vond naar bedrijven en de stad. “Ik hou van dóen,” zegt ze. “Snel schakelen, doorpakken, samenwerken. Die Rotterdamse aanpak paste hier goed.”

    Wat blijft hangen

    Wat ze meeneemt? “Dat goede communicatie zoveel verschil kan maken. Je kunt als organisatie fantastische dingen doen, maar als niemand het ziet, gebeurt er niks. Ik heb hier geleerd hoe je als kennisinstelling een stem hebt in de stad. Hoe je verhalen kunt gebruiken om samen te werken aan iets groters. Dat neem ik mee.”

    En nu?

    Vanaf januari richt Wikke zich volledig op haar eigen communicatiebureau. Ze blijft zich bezighouden met zichtbaarheid voor organisaties die impact willen maken. “Ik ga de hogeschool missen, maar ik blijf dichtbij de inhoud. Mijn opdrachtgevers werken allemaal op hun eigen manier aan een toekomstbestendige economie. Door een circulaire mindset, betekeniseconomie, leiderschap en digitalisering. Het hele pakket. Daar ga ik me de komende jaren vol voor inzetten.”

    We gaan Wikke missen en wensen haar het allerbeste! 

    Inloggen