Van onderzoek naar actie
De studenten begonnen het project met een grondige gebiedsanalyse. Ze verdiepten zich in de ruimtelijke ontwikkelingen van M4H, spraken met lokale initiatiefnemers, ondernemers en bewoners, en onderzochten de verschillende functies die het gebied nu al vervult. Deze inzichten vormden de basis voor het tweede deel van hun opdracht: het ontwerpen én uitvoeren van een initiatief die aansluit op de behoeftes en ambities van de wijk. Docent Isabela licht toe: ¨Stadmaken bereidt de studenten voor op de veranderende rol van ruimtelijke professionals, waarin participatie en omgevingsmanagement centraal staan.¨
Daarbij was het uitgangspunt helder: geen plannen die in een la verdwijnen, maar tastbare acties die écht iets in beweging zetten.
Leren door te doen
Wat volgde was een intensieve periode van samenwerken, experimenteren en vooral veel doen. De initiatieven varieerden van speurtochten - tot een moestuincursus, van buurtpicknicks tot maquettes van brugverbindingen, en van wandelroutes tot films. In kleine teams namen studenten verschillende rollen op zich: van logistiek tot communicatie.
“Ik heb geleerd dat communicatie het belangrijkst is. Niet alleen met basisscholen, maar ook met groepsgenoten,” zegt Caitlin, die samen met haar groepje een speurtocht opzette in de Voedseltuin. Ondanks de lage opkomst kijkt ze positief terug: “Het was leuk om te horen dat de Voedseltuin geïnteresseerd was. We mochten de paaltjes in de grond laten staan.”
Student Lucas onderzocht met zijn groepje de verbinding tussen Bospolder-Tussendijken en M4H. “Wij hebben gekeken naar ontmoetingsplekken. Het eindresultaat was een onderzoeksrapport, waar een analyse en een placemaking dag uit zijn gekomen. Tijdens een placemaking dag kunnen bewoners en andere betrokkenen in de wijk hier verder over meedenken of juist al starten met verbeteringen. Uit ons onderzoek is gebleken dat het aanleggen van een (natuur)speeltuin een goede toevoeging is.” Voor de placemaking dag hebben kinderen van de lokale organisatie KInderatelier Punt 5 collages gemaakt voor een speeltuin in M4H.






Meer dan een leerervaring
Studenten ontdekten hoe het is om met echte partners samen te werken, afspraken na te komen, te presenteren aan kritische toehoorders én om te gaan met onverwachte wendingen, zoals regen tijdens de speurtocht of een lagere opkomst dan gehoopt.
Voor de betrokken partners betekende de samenwerking met studenten ook een waardevolle impuls. Zij zagen hoe jonge, frisse perspectieven tot nieuwe ideeën kunnen leiden, en hoe kleine ingrepen soms grote gesprekken in gang zetten. De samenwerking met de Leerwerkgemeenschap M4H en partijen als het Keilecollectief, de Voedseltuin, Studio Delfshaven en de gemeente Rotterdam gaf bovendien ruimte voor continuïteit: sommige ideeën krijgen mogelijk een vervolg buiten het project om. “Het mooie is dat sommige studenten écht een verschil hebben gemaakt, al is het klein,” aldus een begeleider vanuit de gemeente. “Dat zie je niet in elk onderwijsproject.”
De stad als klaslokaal, het klaslokaal in de stad
Deze leerervaring is een voorbeeld van hoe praktijkgericht onderwijs eruit kan zien: leren door te doen, met de stad als laboratorium. Door met echte opgaven aan de slag te gaan, ontdekken studenten niet alleen wat hun vak inhoudt, maar ook wat hún rol daarin kan zijn.
M4H is volop in ontwikkeling, en deze studenten hebben daar, al is het in kleine stappen, zichtbaar aan bijgedragen.