Hogeschool Rotterdam biedt nu ook op zaterdag studieplekken aan

11 maart 2020

Vanaf 11 april biedt Hogeschool Rotterdam nu ook op zaterdag studieplekken aan. Studenten kunnen dan van negen uur in de ochtend tot vier uur in de middag gebruik maken van studieplekken op de locaties Kralingse Zoom en Rochussenstraat. Het gaat om een test die duurt tot de zomervakantie.

Veel studenten gaven aan behoefte te hebben om op zaterdag te studeren op een locatie van Hogeschool Rotterdam. De centrale medezeggenschapsraad sprak al eerder de wens uit om deze extra studiefaciliteit te realiseren en heeft zich er hard voor gemaakt dat dit in de kwaliteitsafspraken werd opgenomen.

In het verleden maakten sommige studenten van de hogeschool op zaterdag gebruik van studiefaciliteiten op de Erasmuscampus, maar sinds juni vorig jaar zijn die studieplekken tijdens de tentamenperiodes alleen nog beschikbaar voor de eigen studenten van de Erasmus Universiteit. Dat heeft de roep om te studeren op zaterdag binnen de hogeschool kracht bijgezet.

Studiesucces

Wijnand van den Brink, lid van het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam, is blij met de realisatie van deze extra faciliteit binnen de hogeschool. Van den Brink: “We mogen best trots zijn dat we dit kunnen doen voor onze studenten. We hebben het vertrouwen dat dit gaat bijdragen aan het studiesucces. Het is een stevige stap voorwaarts in de voorzieningen.” Van den Brink hoopt dan ook dat veel studenten gebruik maken van deze extra service.

Regels

In verband met veiligheid en werkbaarheid heeft de hogeschool een aantal regels ingesteld op deze testlocaties op zaterdagen. Zo zullen er op die dagen huismeesters, toezichthouders en een receptioniste aanwezig zijn. Studenten hebben dan alleen toegang tot de open werkplekken. Werkplekken van docenten en andere medewerkers zijn niet toegankelijk. Ook de parkeergarages zijn dan gesloten. Tijdens de vakanties en feestdagen zijn de testlocaties gesloten op zaterdagen. Het is overigens niet de bedoeling dat studenten introducés meenemen.

Evaluatie

De openstelling op zaterdagen zal geëvalueerd worden. Bij succes zal worden bekeken of deze twee locaties structureel open kunnen op zaterdagen en of eventuele uitbreiding naar andere locaties nodig is.