Want hoe geef je integraal samenwerken vorm? Wat betekent dat in de praktijk? “Professionals in de stad en onze studenten op HR kunnen veel betekenen voor de kansen van kinderen die in armoede opgroeien,” zegt lector Kinderarmoede Mariëtte Lusse. “De taak om kinderen en ouders te ondersteunen is ook vastgelegd in het Kinderrechtenverdrag.”
Professionals in het werkveld die ouders en kinderen in armoede ontmoeten, geven aan dat zij niet altijd weten hoe zij optimaal iets kunnen betekenen voor deze kinderen en gezinnen. Het lectoraat Kinderarmoede richt zich daarom op het versterken van de kennis en vaardigheden van (toekomstige) professionals. Zo worden zij beter toegerust om effectief samen te werken aan vraagstukken rond opgroeien en opvoeden in armoede. Daarbij wordt gebruikgemaakt van wetenschappelijke inzichten, praktijkervaring en ervaringsdeskundigheid. Zo ontwikkelt het lectoraat tools zoals handreikingen en films die (aankomend) professionals ondersteunen in het werken met gezinnen die in armoede leven. Dat doen we samen met de Erasmusuniversiteit en in opdracht van gemeente Rotterdam en Nationaal Fonds Kinderhulp.
De kracht van studenten
In het onderzoek, dat gericht is op het verbeteren van de praktijk, werken we samen met onderwijs en praktijkpartners. Een mooi voorbeeld van zo’n praktijkpartner is House of Hope. Gezinnen kunnen in de ‘huiskamers’ van deze organisatie terecht met uiteenlopende hulpvragen. Hier komen studenten als Gijs Griffioen in actie. Hij begeleidt mensen in kwetsbare situaties bij House of Hope. “Ik ontmoet veel krachtige mensen die simpelweg niet over de juiste kennis of middelen beschikken. Heb jij die wél? Deel ze dan. Jouw bijdrage kan echt het verschil maken.”
Onderwijs als sleutel naar de toekomst
”Studenten zoals Gijs zijn onmisbaar voor de samenleving,” zei burgemeester Carola Schouten tijdens de jaaropening. “Ze zijn de toekomstmakers. Samen met organisaties als House of Hope bouwen we aan gemeenschapsvorming en een stevig netwerk voor mensen. Onderwijs is daarbij een sleutel naar de toekomst.” Lector Lusse vulde aan: “We leren van de stad, doen onderzoek, verbinden dat aan het onderwijs en brengen de kennis weer terug de stad in. En dat stopt niet bij kinderarmoede, maar gaat ook over de bredere bestaanszekerheid. Er is vanuit Hogeschool Rotterdam ook aandacht voor dak- en thuisloosheid bij gezinnen en voor geldzorgen bij studenten, in samenwerking met het Geldplein van de gemeente.”
Kansengelijkheid begint bij contact
Iedereen kan bijdragen aan kansengelijkheid. Dat begint hier: in de stad, in de klas, in het contact tussen mensen. Door te luisteren, te helpen, te verbinden maken we samen Rotterdam sterker. Daarbij is het belangrijk om je kwetsbaar op te stellen in het contact met de ander. De boodschap tijdens de jaaropening was dan ook: durf eerlijk te zijn en laat je verrassen. Onze burgemeester formuleerde het treffend: “Laten we onszelf toewensen de ander onbevooroordeeld tegemoet te treden.”