De kennisbasis Samen werken aan Onderwijskwaliteit en Studentsucces werd ontwikkeld door de negen expertisekringen van de Expertisegroep Onderwijskwaliteit. In de kennisbasis zijn relevante kennisbronnen samengebracht. Een set van tien uitvoeringsprincipes rust docenten toe om in gezamenlijkheid te werken aan de onderwijskwaliteit van hun opleiding.
De kennisbasis kan ingezet worden als werkmateriaal voor docenten. Zo is Machiel Blok, Domeinadviseur van de opleiding Commerciële Economie, aan de slag gegaan met drie communities binnen de opleiding. Hij heeft de kennisbasis als hulpmiddel gebruikt om met elkaar een gezamenlijke visie te ontwikkelen. Machiel vertelt over zijn bijzondere aanpak: “ "Ik vind dat iedere opleiding de kennisbasis moet lezen en ermee gaat werken".
Een tool met vragen
Voor een heidag met een aantal hoofddocenten en de voorzitter van de curriculumcommissie van Commerciële Economie zette Machiel de kennisbasis op een wel heel creatieve manier in. Met gebruik van AI bouwde hij een tool met vragen, waarin de informatie uit de kennisbasis en de uitvoeringsprincipes werd verwerkt. De antwoorden die de collega’s invulden, werden verwerkt in een analyse, waar ze vervolgens weer op reflecteerden. “De uitkomst is de beste van twee werelden: mens en machine”, vertelt Machiel. “Op deze manier hebben we in één dag een visie op papier kunnen zetten.”
Als Domeinadviseur is Machiel enthousiast over de tool. “De expertise van de kringen rondom de verschillende aspecten van onderwijskwaliteit komt nadrukkelijk naar voren. Er staan heel heldere richtlijnen in waar je als opleidingsteam aan moet denken bij het verder ontwikkelen van je opleiding en hoe je het daar met elkaar over kunt hebben. Als je een gemeenschappelijke taal spreekt, zie je die terug in de visie en vervolgens in het handelen. Dat is belangrijk.”
Studentparticipatie
Bij de volgende bijeenkomst wordt de visie getoetst bij studenten uit jaar 2 t/m 4. Machiel vertelt hoe dat eruitziet: “We vragen aan de studenten hoe ze de huidige visie hebben ervaren, wat wenselijke stappen zouden kunnen zijn om deze nieuwe visie te realiseren. We vinden het belangrijk dat studentparticipatie een plek heeft in de ontwikkeling van de nieuwe visie en hiermee recht te doen aan uitvoeringsprincipe 2 uit de kennisbasis: ‘We hebben een helder beeld van wie onze studenten zijn en wat zij nodig hebben om tot (zin in) leren te komen.’”
Kennisbasis raakt iedere docent
Machiel heeft tal van andere creatieve toepassingen van de kennisbasis in zijn hoofd: “Ik zie een spel voor me, waardoor onderwijsteams actief met de kennisbasis aan de slag kunnen. Het lezen van het document kost een paar uur. Als je anderhalf uur een spel speelt en aan de hand van stellingen met elkaar praat over onderwijskwaliteit, dan ben je al een heel eind.”
Bovendien, zo stelt Machiel, kun je elkaar op die manier enthousiasmeren. “De kennisbasis raakt iedere docent. Iedereen na het bespreken ervan de ruimte uit met het idee ‘hier heb ik echt wat aan gehad.’”