Menu
    English

    Weer meer flexibel deeltijdonderwijs bij Hogeschool Rotterdam

    Vier nieuwe opleidingen doen mee aan landelijke pilot

    17 mei 2018

    Hogeschool Rotterdam gaat met negen opleidingen in de landelijke pilot voor deeltijdonderwijs meedoen. In deze pilot kan de hogeschool deeltijd onderwijs nog beter laten aansluiten bij de behoeften en wensen van werkende volwassenen.

    Medio mei heeft Hogeschool Rotterdam van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) op de aanvragen van Verpleegkunde, Lerarenopleiding Talen, Leraar Technische beroepen en Social Work een positief advies ontvangen op onze voorstellen. Samen met de eerder binnen het economisch domein ontwikkelde opleidingen neemt de hogeschool met negen opleidingen deel aan de landelijke pilot ‘flexibiliseren deeltijdonderwijs’. Hogeschool Rotterdam is de enige hogeschool die haar opleidingen zelf de ruimte heeft gegeven om de gekozen onderwijskundige aanpak vanuit een eigen visie op onderwijs en de ontwikkelingen in het werkveld toe te spitsen op de doelgroep.

    Het beleid sluit voor deeltijdstudenten aan bij de uitgangspunten in het rapport van Rinnooy Kan, Adviesrapport flexibel hoger onderwijs en de Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek 2015-2025.

    Wat is flexibel deeltijdonderwijs?

    Maaike Haasnoot, projectleider van Hogeschool Rotterdam: “Bij de pilot flexibiliseren deeltijdonderwijs mogen hogescholen de vaste onderwijsprogramma’s loslaten. In plaats daarvan maakt de school afspraken met de student over de ‘leeruitkomsten’. Die leeruitkomsten worden uitgewerkt en in een onderwijsovereenkomst wordt vastgelegd hoe de student die leeruitkomsten gaat realiseren.” Het gaat er in het programma dus om wat een student moet kennen en kunnen op het moment dat hij of zij zijn of haar diploma haalt. De weg daar naartoe kan op verschillende manieren worden ingevuld.

    Modules die aansluiten op behoefte

    De pilot ‘flexibiliseren deeltijdonderwijs’ op basis van leeruitkomsten biedt deelnemende opleidingen meer ruimte voor maatwerk. Een student kan bijvoorbeeld modules kiezen die beter aansluiten bij zijn specifieke interesses of behoeften. Ook kan de hogeschool het onderwijsprogramma beter afstemmen op de kennis en vaardigheden die een student al heeft en op de mogelijkheden en behoeften op de werkplek van de student. Het onderwijs zal kleinschalig georganiseerd blijven. Dit betekent dat er in kleine groepen wordt gewerkt, waarin de onderlinge betrokkenheid groot is, de lijnen kort zijn met een maximale persoonlijke begeleiding en aandacht.

    Vanuit het College van Bestuur geeft Angelien Sanderman aan: “De overheid wil het deeltijdonderwijs op deze manier beter laten aansluiten bij studenten, maar ook bij werkgevers. Dit past bij de ambitie van ‘een leven lang leren’, hetgeen steeds belangrijker wordt in de huidige ontwikkeling.  De snelle en voortdurende verandering in de buitenwereld vraagt van ons dat we ons blijven ontwikkelen en leren.

    Inloggen