Als verbindende schakel tussen de verschillende opleidingen, het kenniscentrum, andere instituten en het werkveld, zijn themaregisseurs verantwoordelijk voor de vormgeving van de programma’s in semesters 6, 7 en 8.
In een gesprek met de vier themaregisseurs leggen zij uit wat de thema’s inhouden en wat de rol van een themaregisseur is.
Voor Alexander houdt de rol van themaregisseur in, dat je met veel verschillende mensen in contact moet komen om over het thema in gesprek te gaan. Zo krijg je een breed beeld van wat het thema inhoudt. Ook is het van belang dat de regisseurs zich goed inlezen in het thema, omdat de thema's complex zijn en niet eenvoudig te definiëren. Daarnaast ziet hij zichzelf meer als ‘thematuinman’: ‘’Er is namelijk al een bloeiende tuin bij RBS. Mensen doen van alles en hebben vaak heel goede ideeën. Themaregisseur klinkt mij te veel als iemand die met een script komt en de rest vertelt wat er moet gebeuren. Als thematuinman zie ik mij meer in de rol van hier en daar wat bijsturen, knippen, planten en soms wat snoeien. Het is letterlijk een meer bottom (bodem) up benadering.’’
Sjoerd voegt eraan toe dat de rol van een regisseur vergelijkbaar is met die van een theaterregisseur. Ze hebben een duidelijke visie waar ze naartoe willen en sturen hun team in die richting. Mirella benadrukt dat het verbinden van deze thema’s met het onderwijs centraal staat in hun werk.
Affiniteit met de thema’s
Maar wat drijft deze themaregisseurs? Wat betreft hun passie voor deze thema's, zijn er persoonlijke en professionele motivaties. Mirella Soyer omarmt het thema van circulaire economie al sinds 2013. Haar motivatie komt voort uit de zorgen over de grote ecologische voetafdruk van westerse landen, waaronder Nederland. Deze voetafdruk belemmert het leven in andere delen van de wereld, waar grondstoffen schaars zijn. Ze heeft haar levensstijl aangepast door bijvoorbeeld tweedehands kleding te dragen en minder vlees te eten. Zij vindt het inspirerend om te zien hoe ook studenten soortgelijke veranderingen in hun levensstijl omarmen wanneer ze betrokken raken bij dit thema.
Sjoerd Gerritsen is geïnspireerd door het proactieve gedrag van studenten. Hij benadrukt dat leiderschap niet langer alleen gaat over mensen vertellen wat ze moeten doen. In plaats daarvan kan iedereen de potentie hebben om een leider te zijn en verandering teweeg te brengen. Leiderschap is verweven met de andere thema's en is geen opzichzelfstaand concept – sterk leiderschap is in elk thema een belangrijk onderwerp.
Marcel Splinter heeft een gevestigde carrière van 27 jaar in de financiële sector achter zich. In 2018 begon hij een nieuwe weg in te slaan door zich volledig te wijden aan betekeniseconomie. Zijn motivatie kwam in 2016, toen het Klimaatakkoord van Parijs werd ondertekend. Hij besefte dat het tijd was voor verandering en begon opleidingen te volgen en uitgebreid te lezen over dit onderwerp. Uiteindelijk kwam hij in 2021 bij RBS terecht.
Alexander von Schmid heeft vanuit zijn achtergrond in Business IT & Management een sterke affiniteit met digitalisering. Hij vindt de voortdurende digitalisering van de samenleving boeiend, waarbij technologie steeds meer banen overbodig maakt. Hij stelt filosofische vragen over wat het betekent om mens te zijn in een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door technologie.
Uitdagingen binnen de thema’s
Wat de thema’s interessant maken, is dat zij verbonden zijn aan uitdagende vraagstukken. In de digitale economie moeten vaardigheden, met name die van studenten, opnieuw worden gedefinieerd. Het toenemende gebruik van technologieën zoals ChatGPT betekent dat de waarde van onderwijs moet worden herzien. Het gaat niet alleen om het juist formuleren van antwoorden, maar vooral om het stellen van de juiste vragen. Deze vragen zijn van cruciaal belang om een impactvolle bijdrage te leveren aan de digitale wereld van vandaag.
Marcel Splinter ziet de groeiende ongelijkheid in de wereld als één van de grootste uitdagingen in het betekeniseconomie domein, naast het overschrijden van de ecologische grenzen. De sociaal/maatschappelijke en ecologische uitdagingen zijn zeer groot en complex. Er zijn echte systeemveranderingen nodig om te komen tot een meer betekenisvolle economie. Desondanks blijft Marcel hoopvol: ‘’Iedere bijdrage, individueel of maatschappelijk, helpt mee aan de oplossing.
Bij circulaire economie ligt de uitdaging volgens Mirella ergens anders. Innovaties moeten worden geïntegreerd in een breder systeem, waarbij rekening wordt gehouden met zowel sociale als financiële factoren en milieukwesties. Een oplossing kan pas als echt circulair worden beschouwd wanneer deze niet alleen economisch rendabel is, maar ook het milieu en het klimaat ten goede komt. Mirella geeft als voorbeeld de deelscooterprovider Felyx. Hiervan werd gedacht dat het een duurzame oplossing was, maar in werkelijkheid leidde het tot meer vervuiling vanwege de kortere levensduur van de deelscooters.
Bovenal willen deze themaregisseurs studenten een belangrijke boodschap meegeven. Het feit dat deze thema's centraal staan in hun onderwijs benadrukt dat economie niet alleen draait om winst maken. Betekeniseconomie, circulaire economie, digitale economie en leiderschap zijn allemaal met elkaar verbonden en zijn uiterst relevant voor de hedendaagse samenleving. Studenten tonen al veel interesse in maatschappelijke vraagstukken die met deze thema's samenhangen. De themaregisseurs, samen met hun teams, zijn er om studenten te ondersteunen bij het vinden van innovatieve oplossingen voor deze uitdagingen. Dus terwijl de toekomst vol onzekerheden zit, is één ding zeker: deze changemakers zijn er klaar voor om de wereld te veranderen.