Hogeschool Rotterdam heeft de ambitie een kwaliteitsverbetering van SLC te realiseren. Gesterkt door een oproep van studenten uit de SGMR om een modernisering van SLC heeft het CvB een onderzoekscommissie ingesteld om de knelpunten en kansen in kaart te brengen.
Onderzoeksrapport model voor hervorming SLC
Het CvB onderschrijft de bevindingen in het rapport dat perspectieven en handvatten biedt waarmee we als hogeschool, meer specifiek de opleidingen, keuzes kunnen maken ten behoeve van een hervorming van SLC. "Wij roepen opleidingen op om met SLC aan de slag te gaan op een wijze die de visie vertolkt van het docententeam en die past binnen de context van het werkveld en de studentenpopulatie van de opleiding. Aan een tiental opleidingen zal nadrukkelijk worden gevraagd een voortrekkersrol hierin te vervullen", aldus Bormans.
Bevindingen commissie Kuijpers
De commissie heeft geconstateerd dat er veel energie wordt gestoken in SLC en heeft de opvatting dat de hogeschool er trots op mag zijn dat in alle opleidingen SLC in het curriculum is doorgevoerd. Maar een actualisatie is nodig om beter aan te sluiten bij de behoeften van het werkveld en om studenten uit te dagen regie over hun eigen loopbaan te nemen. De uitkomst van het onderzoek is dat op alle niveaus, van student, docent, onderwijsmanagers, directeur tot CvB behoefte en bereidheid is om SLC kwalitatief te verbeteren. Op het gebied van professionalisering en vormgeving kunnen het coachbeleid van RAC en IFM en de uitvoering bij het Honours Programma als best practise dienen.
Een aantal uitdagingen is dat SLC een gemeenschappelijke inspanning vraagt van het gehele team, terwijl het nu veelal van één persoon afhankelijk is. Daarnaast mist men in de uitvoering vaak een duidelijke visie, zowel HR breed als op opleidingsniveau. Ook is SLC nu te veel probleemgericht opgezet en weinig gebaseerd op (toekomstige) loopbaanontwikkelingen. Veel studenten ervaren SLC in de huidige vorm als weinig zinvol en als een verplicht nummer. Ze klagen dat ze er niets van leren. Zij willen juist uitgedaagd worden, gestimuleerd worden tot persoonlijke groei die nuttig is voor hun latere loopbaan.
Door naast studiebegeleiding meer focus te leggen op toekomstgerichtheid, eigenaarschap en ondernemerschap in hun loopbaanontwikkeling worden studenten meer uitgedaagd en beter voorbereid op de arbeidsmarkt. "Loopbaangerichte competenties bereiden voor op een leven lang leren en sluiten aan bij de '21st century skills' die moeten leiden tot nieuwsgierigheid, ondernemen en betrokkenheid", aldus Prof. Marinka Kuijpers, voorzitter van de onderzoekscommissie.
Competentie-ontwikkeling studieloopbaancoaches
Om stappen te kunnen zetten in de kwaliteitsverbetering van SLC is een verdere professionalisering van de coaching een noodzaak. SLC is een complexe taak, die specifieke expertise vergt. Dit vraagt om kwalitatieve SLC-ers die continu gericht zijn op eigen competentie-ontwikkeling.
Binnen de opleiding moet een loopbaangerichte omgeving ontstaan waarbij de SLC-er binnen het team de spil vormt in loopbaanontwikkeling. Maar ook docenten en leidinggevenden hebben daarin een cruciale rol. Om een loopbaangerichte omgeving voor studenten te creëren is het dus van belang ook aandacht te hebben voor een loopbaangerichte omgeving voor alle docenten.
Kuijpers: "Alleen als iedere schakel in het geheel van SLC zijn of haar verantwoordelijkheid neemt, is het daadwerkelijk mogelijk een cultuurverandering teweeg te brengen."