Nul emissie
Het Intergovernmental Panel on Climate Change van de VN drong er bij de maritieme industrie op aan om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te halveren en de emissie-intensiteit tegen 2050 tot nul terug te brengen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. In onderzoeksproject PATH2ZERO (PAving THe way towards Zero-Emission and RObust inland shipping) werken we – in een consortium onder leiding van de TU Delft en met subsidie van het NWO – tot 2027 samen met de binnenvaartsector aan de transitie naar een emissievrije binnenvaart.
Digital twin
Het doel van PATH2ZERO is om doorbraken te realiseren door het ontwikkelen van acties, nieuwe perspectieven en duurzame businessmodellen voor de binnenvaart en zo bij te dragen aan de transitie naar een emissievrije binnenvaartsector. Hiervoor werken we aan een datagedreven virtuele weergave van het binnenvaartsysteem die kan worden gebruikt voor het beoordelen van de efficiëntie van voorgestelde oplossingen. Deze ‘digital twin’ kan het systeem met alle relevante componenten op een realistische manier weergeven en wordt gevalideerd met gegevens uit de echte wereld. Vervolgens kunnen toekomstscenario's worden opgelegd aan de digital twin en kunnen interventiemaatregelen worden toegepast, die samen met de binnenvaartsector op doelmatigheid worden beoordeeld.
Schepen, ketens en infrastructuur
Drie aspecten worden gezien als essentiële onderdelen van de digital twin: de individuele schepen, de logistieke ketens en de infrastructuur. Aangezien deze onderzoeksthema's verschillende schaalniveaus beslaan, variërend van een enkel schip tot een volledig infrastructuurnetwerk, is een agentgebaseerde aanpak geschikt om de basis van de digitale tweeling te vormen. Daarbij wordt gekeken naar mogelijke interventies, variërend van het toepassen van nieuwe technologieën op individuele schepen tot beleidsmaatregelen die worden doorgevoerd voor een gehele scheepvaartcorridor, of verschillende bunkerinfrastructuurstrategieën in het netwerk. Daarnaast wordt de impact van de uitgevoerde ingrepen op elke gewenste schaal beoordeeld, van het niveau van een individueel schip en de emissies ervan tot netwerkniveau en de geaggregeerde emissies in een heel gebied, of de impact op de logistieke keten.
Betrokken lectoren
De vanuit Hogeschool Rotterdam betrokken lectoren zijn Ron van Duin, Thierry Verduijn, Raymond Hoogendoorn en Jeroen Pruijn, die bij diverse werkpakketten betrokken zijn. Deze variëren van de digital twin, tot technische oplossingen voor schepen en dataverzameling en -hub. Jeroen leidt het onderzoek naar de relatie tussen alternatieve brandstoffen en de inrichting en operationele capaciteiten van een schip, voor zowel nieuwbouw als refit, en onderzoekt hoe dit optimaal is in te richten voor een veelheid aan scheepstypen.
Partners
De betrokken kennisinstellingen zijn TU Delft, Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, NHL Stenden Hogeschool en HZ University of Applied Sciences.
Cofinanciers zijn Gemeente Nijmegen, Gemeente Rotterdam, SmartPort, MARIN, Deltares, DAMEN, Provincie Zeeland, North Sea port, KiM – Netherlands Institute for Transport Policy, Analysis Science [&] Technology Corporation, TreadRight, UniWorld
Samenwerkingspartners zijn SPB/EICB, Port of Rotterdam, Port of Amsterdam, Future Proof Shipping, HTS group, Inspectie Leefomgeving en Transport, Innovation Quarter, Resilient Delta, DigiShape, Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), E-Regie, Rijkswaterstaat, NPRC, Provincie Zuid Holland en Zero Emission Services.