Maken is één, verkopen is twee
De illustratoren waren niet van plan de boeken ook daadwerkelijk te gaan verkopen, maar toen studenten van een andere opleiding de boeken onder ogen kregen, wisten zij dat dit het product was waar ze op zaten te wachten. Deze commercieel economen krijgen namelijk in hun curriculum de opdracht om een bedrijfje op te richten en een product succesvol aan de man te brengen. Samen met vier ‘boekproducenten’ besloten ze een samenwerking aan te gaan: het bedrijfje Heij End was geboren. De naam met dubbele betekenis zegt het al: boeken uit het ‘high end’, kwalitatief mooi vormgegeven boeken, die Heijplaat als onderwerp hebben.
Gezamenlijk bieden ze nu de boeken aan via de Rotterdamse conceptstores Hutspot en Groos. Ook wist het zestal een verkoopdag te organiseren bij Donner en met deze grootste Rotterdamse boekhandel zijn ze nog in onderhandeling om een permanente plek in de schappen te krijgen.
Eén opdracht, vier producten
De vier boeken zijn dan wel ontstaan vanuit dezelfde opdracht, dat is aan de output op het eerste gezicht niet te merken. Zowel qua vormgeving als qua verhalende vorm zijn het vier heel verschillende werken geworden met een eigen sfeer en gevoel. Een overeenkomst is dat de boeken veel tekeningen bevatten, het is tenslotte het werk van studenten Illustratie. ‘The Overseer’ van Ervin Poot bijvoorbeeld is een handgemaakt boek, het maken van één exemplaar kost een halve dag. Dit Engelstalige boek laat zich lezen als een sprookje. Het boek ‘The Mistery’ van Winaj Gajadhar ademt een mysterieuze sfeer door de donkere kleuren, wat precies de bedoeling is van de maker.