Door internationale eisen aan de scheepsvaart voor 2030 en 2050 is de energietransitie in een stroomversnelling gekomen. Nieuwe brandstoffen zijn nodig, maar beschikbaarheid, impact op het ontwerp, productie en sloop zijn nog onduidelijk. Dit vraagt om een integrale aanpak, waarin operationele data gecombineerd worden met experimenten. Waarin tegelijkertijd de beschikbaarheid van de brandstof gecombineerd wordt met verandering van de logistieke rol die het schip heeft. Het vraagt bovendien om een robuuste toekomstbestendige aanpak en ontwikkeling, die teruggrijpt op de opleiding van de volgende generatie die in de maritieme sector aan de slag zal gaan.
Jeroen Pruijn is tevens werkzaam als Universitair (Hoofd) Docent bij de TU Delft op het gebied van Scheepsproductie en Rederijkunde en doet daar onderzoek op hetzelfde gebied. Hier is hij na zijn studie ook zijn carrière begonnen, als pas afgestudeerde onderzoeker. Naast onderzoek op zowel nationaal als Europees niveau naar het verbeteren van de scheepsproductie en scheepsvaart, is het geven en verbeteren van onderwijs een grote passie. Jeroen Pruijn is in 2013 gepromoveerd aan de TU Delft met een onderzoek naar de impact van veranderingen op macro economische en logistieke vlak op de vloot en prijsontwikkeling in de droge bulkmarkt. Hiervoor heeft hij een consistent model ontwikkeld wat hij later als basis heeft gebruikt voor de doorontwikkeling van een onderwijsgame, de Maritime Business Game, waarin techniek studenten over de economische kant van scheepsvaart leren.
De ontwikkeling van de theorieën en inzichten hiervoor is de eerste stap, maar ik kijk er erg naar uit om deze in de praktijk te gaan toetsen met de docenten en studenten van de hogeschool. Daar ontdekken we pas echt wat werkt.
Lector Maritieme Innovatie