Menu
    English

    “Het nieuwe HRM-beleid hebben we écht bottom-up opgesteld”

    Leonie Hartman over de WERKplaats Hogeschool

    12 april 2019

    Samen ontwikkelen, leren en ervaren. In acht WERKplaatsen komen docenten, lectoren, medewerkers en leidinggeven uit alle delen van Hogeschool Rotterdam bij elkaar om invulling te geven aan thema’s die te maken hebben met inclusief en contextrijk onderwijs.

    In een serie interviews vertellen collega’s over hun ervaringen in een van deze acht open netwerken. In deze eerste aflevering vertelt Leonie Hartman, beleidsadviseur P&O, over de WERKplaats Hogeschool.

    De WERKplaats Hogeschool is erop gericht om door gezamenlijk te leren en experimenteren, veranderingen door te voeren binnen Hogeschool Rotterdam, die nodig zijn om daadwerkelijk decentraler te gaan werken (waar dat gewenst is). Centraal daarbij staan dienstverlening, leiderschap en professionaliteit, passende en zichtbare spelregels, toekomstbestendige medezeggenschap en onze koers.

    Mijlpalen 2018

    In 2018 zijn pilots uitgevoerd voor optimalisering van de dienstverlening. Er is zowel een professionaliseringsplan opgesteld als strategisch HRM-beleid. De ondersteuning voor de medezeggenschap (medezeggenschapsraden en inspraakorganen) is versterkt. De WERKplaats Hogeschool heeft de mogelijkheden verkend voor het starten van een expertcollege voor onderwijs en onderzoek en gesprekken gevoerd over wat ons bindt als hogeschool. Dat laatste heeft geleid tot een beschrijving van ‘de Rode Ring’, waarin we onze gedeelde waarden en collectieve afspraken verwoorden.

    Leonie, wat is je rol precies in de WERKplaats Hogeschool?
    “Als HRM-expert ben ik medeopsteller van het nieuwe HRM-beleid van Hogeschool Rotterdam. Dat hebben we bottom-up opgesteld; we spraken daarvoor collega’s van de meeste instituten en diensten. Karen Smits en ik hebben daarbij het voortouw genomen, de WERKplaats heeft ons gestimuleerd.” 

    Waarom is dit belangrijk voor jouw werk?
    “Het beleid gaat over onze medewerkers, dus dan moet je ze erbij betrekken, vind ik. Zo werk ik zelf als adviseur ook het liefst. Ik ben dan ook erg enthousiast over wat we bereikt hebben. De mooie verhalen die ik gehoord heb van collega’s, kun je van tevoren niet zelf bedenken. Alle gesprekken die ik gevoerd heb, zijn voor mij erg waardevol.”

    Wat heb je geleerd?
    “Uitdagend vond ik het om alle informatie, de input van de gesprekken, in- en externe analyse en actuele informatie op het gebied van human resource management te trechteren naar een compact beleidsstuk. Dit was namelijk de behoefte van de organisatie. Veel van geleerd en trots op het resultaat dat we in verbinding met die vele collega’s hebben kunnen bereiken – niet alleen op het beleidsstuk, maar ook op het proces van totstandkoming.”

    Wat ga je in 2019 doen met de opgedane kennis?
    “We gaan het HRM-beleid implementeren en communiceren op een manier die recht doet aan de totstandkoming: samen met de collega’s in de organisatie. Het mooie is dat het parallellen heeft met wat in het onderwijs centraal staat, bijvoorbeeld professionele identiteit.”

    Meer over de acht WERKplaatsen en Hogeschool Rotterdam