De rol van diensten in de wereldhandel is groot. De diensten zijn goed voor de meerderheid van de handel in de ontwikkelde economieën en groeien in veel opkomende economieën (WTO, 2019). Het is ook in de Nederlandse economie de belangrijkste sector, waarin veel studenten een functie vinden.
Impact pandemie op dienstensector
De huidige COVID19-pandemie heeft een grote impact op de dienstensector. Het voor de dienstensector essentiële fysieke contact is omgezet naar een online omgeving. Er heeft een snelle digitale transitie plaatsgevonden. Binnen het lectoraat Internationalisering is verkennend onderzoek verricht naar de impact van covid en digitalisering op het dienstverlenend mkb. Diepte-interviews en een survey onder 60 bedrijven hebben duidelijk gemaakt dat deze digitalisering blijvend van aard is.
Toegenomen digitalisering brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Het overgrote deel van de bedrijven blijkt zich af te vragen hoe ze de relatie met hun klanten, gegeven deze ontwikkelingen, moeten opbouwen. Het creëren van vertrouwen in een digitale omgeving en het omgaan met culturele verschillen wordt duidelijk als uitdaging onderstreept.
Onderzoeksproject Digging2Serve
Het project Digging2Serve van het lectoraat Internationalisering moet leiden tot kennis en inzicht rondom de toegenomen digitalisering van het dienstverlenend mkb. Het eindproduct van het onderzoek wordt een toolbox die het mkb met internationale aspiraties inzicht en handvatten geeft bij de samenstelling van een internationaliseringstrategie, in het bijzonder internationaal relatiemanagement in een digitale omgeving.