Menu
    English

    Grote impact covid op internationaal opererende mkb-bedrijven in de dienstensector

    Onderzoeksproject Digging2Serve

    12 april 2021

    De huidige COVID19-pandemie heeft een grote impact op de dienstensector. Binnen de sector heeft een snelle digitale transitie plaatsgevonden. Het lectoraat Internationalisering voert een verkennend onderzoek uit naar de impact van covid en digitalisering op het dienstverlenend mkb. Uiteindelijk wil de onderzoeksgroep een toolbox ontwikkelen die het mkb inzicht en handvatten geeft bij de samenstelling van een internationaliseringstrategie.

    De rol van diensten in de wereldhandel is groot. De diensten zijn goed voor de meerderheid van de handel in de ontwikkelde economieën en groeien in veel opkomende economieën (WTO, 2019). Het is ook in de Nederlandse economie de belangrijkste sector, waarin veel studenten een functie vinden.

    Impact pandemie op dienstensector

    De huidige COVID19-pandemie heeft een grote impact op de dienstensector. Het voor de dienstensector essentiële fysieke contact is omgezet naar een online omgeving. Er heeft een snelle digitale transitie plaatsgevonden. Binnen het lectoraat Internationalisering is verkennend onderzoek verricht naar de impact van covid en digitalisering op het dienstverlenend mkb. Diepte-interviews en een survey onder 60 bedrijven hebben duidelijk gemaakt dat deze digitalisering blijvend van aard is.

    Toegenomen digitalisering brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Het overgrote deel van de bedrijven blijkt zich af te vragen hoe ze de relatie met hun klanten, gegeven deze ontwikkelingen, moeten opbouwen. Het creëren van vertrouwen in een digitale omgeving en het omgaan met culturele verschillen wordt duidelijk als uitdaging onderstreept.

    Onderzoeksproject Digging2Serve

    Het project Digging2Serve van het lectoraat Internationalisering moet leiden tot kennis en inzicht rondom de toegenomen digitalisering van het dienstverlenend mkb. Het eindproduct van het onderzoek wordt een toolbox die het mkb met internationale aspiraties inzicht en handvatten geeft bij de samenstelling van een internationaliseringstrategie, in het bijzonder internationaal relatiemanagement in een digitale omgeving.

    Lector Internationalisering Leo Klienbannink

    Leo onderzoekt de internationalisering van het hoger onderwijs en bekijkt dit vanuit twee invalshoeken: vanuit perspectief van de student en vanuit de business.

    Naar lectorenpagina