Menu
    English

    Enthousiaste reacties na test demoversie serious game

    Het multidisciplinaire team van het project FLOW ontwikkelt een serious game voor kinderen in groep 8 ter voorbereiding op de transitie naar de middelbare school. Deze transitie blijkt vooral een uitdaging voor kinderen die sociaal en communicatief minder sterk zijn en moeite hebben met flexibiliteit. FLOW beoogt deze doelgroep met een serious game preventief oplossingsstrategieën aan te leren, om hun functioneren op de middelbare school te bevorderen.

    De game wordt ontwikkeld op basis van wetenschappelijke theorie over het verbeteren van executieve vaardigheden en uiteraard wordt er rekening gehouden met de wensen en behoeften van de doelgroep. Daarom hebben recent tien kinderen uit het (speciaal) basisonderwijs en het voortgezet (speciaal) onderwijs een demoversie getest. Het doel van deze pilot was om te beoordelen of deze versie door kinderen goed begrepen wordt, visueel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk is. In deze demoversie moesten zij met behulp van een plattegrond en lesrooster op zoek naar het juiste klaslokaal in een virtuele middelbare school. Na het spelen van game werden er vragen gesteld als: Kon je goed weg door school vinden? Wat vond je van de besturing van game? Kon je in een gesprek met een karakter altijd reageren zoals je wilde?

    De resultaten van deze pilot lieten zien dat de kinderen over het algemeen enthousiast zijn over de demoversie van de game. Ze gaven aan dat het spel een realistische weergave is van het echte middelbare schoolleven, waarin voldoende rekening wordt gehouden met situaties die zij als lastig ervaren zoals spieken, te laat komen, samenwerken en gesprekken met onbekenden. De kinderen gaven aan dat de game verbeterd zou kunnen worden door gebruik te maken van meer aankleding (posters, planten, et cetera) en achtergrondgeluiden, zodat de virtuele school een nog realistischere weergave wordt van de werkelijkheid. De informatie die is verzameld wordt gebruikt om de game te optimaliseren ten behoeve van de effectiviteitstudie die begin 2017 van start gaat. 

    Inloggen