Ik heb die vraag eerste terug gebracht naar een stap in de algemene digitalisering van de maatschappij. Waarin ik benieuwd ben naar de mogelijkheden (enabling technology) en de ontwrichtende (disrusting technology) eigenschappen van een digitaal proces op de achtergrond in de ambtelijke omgeving van Twin city Rotterdam.
Wat is er ontwrichtend en wat is er mogelijk makend aan de co-creatie van de buitenruimte met professionals in planteams in multidisciplinaire samenwerking, die met SWOT analyses van het plan, een herinrichtingsplan met participatie van bewoners willen?
Ik zou met de aanwezigen op de kennissessie willen reflecteren op wat erin de digitale stad gebeurt met bewoners, als de digitale stad op orde is, blijft en zal blijven komen?
Wat is daarbij de user experience van de gebiedsontwerpers aan de ene kant en de citizen experience aan de andere kant van de digitale stad?
Vervolgens heb ik een tussenstap gezet in mijn reflectie met de vraag in hoeverre de gebiedsontwerper niet alleen wil ontwerpen en schetsen aan een beter en mooier Rotterdam, via de digitale middelen, maar zou willen bijdragen aan wat burgers belangrijk vinden in het samen ontwikkelen en ontwerpen.
Wat gaat er goed, en wat kan er beter en wat gebeurt er als er data overlaad ontstaat. Hoe wordt de PANIEK, die dan aan beide zijden kan ontstaan, bezworen en productief gemaakt?
Hoe moet dat eigenlijk in de hele keten, want digitaal vaardige burgers en digitaal professionele ambtenaren zijn niet de hoofdbewoners van de digitale stad Rotterdam, neem ik op basis van cijfers of digibetisme aan. Op welke wijze kan diversiteit in digitale vaardigheden worden benut voor verbetering van mogelijkheden, in plaats van te worden gebruikt als excuus voor digitale ontwrichtingen? Ieder ambtenaar en iedere burger zit daar op zijn eigen manier in.
Het samenwerken in de digitale stad, zou wel eens kunnen worden tot elastiekje: jij kunt altijd een niet digitale burger meekrijgen, als hij maar een positieve user experience heeft. Dus hoe sterk maakt een positieve user experience het elastiek?
De elasticiteitsmodulus van het elastiek lijkt evenredig met de positieve user experience!
Bottom lijn vanuit diversiteit en inclusiviteit is de vraag welke dino’s als eerste als eerste uitsterven: de digibeten onder de burgers of de digibeten onder de ambtenaren, die hun bestaansrecht ontlenen aan analoog werken. De dino’s onder de digibete ambtenaren zien de digitale stad als ontwrichtende technologie, waar zij als bepalende factor voor succes aan zouden moeten willen aanhaken, om de digitale mogelijk makende technologie voort te duwen, zonder dat het elastiek breekt.
Hoe snel verloopt het uitsterven van de dino’s ten opzichte van het opkomen van noodzakelijke en niet tegen te houden nieuwe digitale stadsdata in veilige openbare gedeelte platforms door digitaal handelingsbekwame burgers en ambtenaren?
Save the Date:
24 maart 2022 vanaf 14:30 tot na 15:30 voor zolang als het nog gezellig is op de fysieke locatie nader te bepalen ergens analoog in Rotterdam.