Vrijdag 4 december hebben de AD7 een eerste exemplaar van de position paper Associate degree aangeboden aan minister Bussemaker. “Het doet ons bijzonder veel genoegen dat nauwelijks een half jaar na de publicatie van onze strategische agenda al direct dit resultaat is bereikt ten aanzien van zowel ons streven naar een landelijk aanbod van Ad-opleidingen als de intentie van de minister dergelijke ontwikkelingen te ondersteunen” aldus voorzitter van de Vereniging Hogescholen, Thom de Graaf."
Dit is overigens pas het eerste resultaat. Ook andere hogescholen zijn bezig om op een eigen wijze, al dan niet in samenwerkingsverband, de positie van de Ad als zelfstandige opleiding binnen het hbo te versterken.
Community colleges naar Nederlandse snit
De afgelopen jaren ging de ontwikkeling van de Associate degreeopleidingen niet gepaard met een eigen en helder profiel. Beroepenveld en potentiële studenten waren dan ook aarzelend, evenals hogescholen zelf. Daar waar dat eigen profiel en een eigen atmosfeer(gebouw, omgeving, cultuur) wel bestaan, blijken de opleidingen over veel meer aantrekkingskracht te beschikken. Dat zal in de komende jaren de standaard moeten worden. De Rotterdam Academy is hiervan het voorbeeld en heeft model gestaan voor de eerste opzet van het initiatief van de AD7. De verdere autonome ontwikkeling van de Ad met een eigen profiel en een eigen pedagogisch klimaat maakt de weg vrij voor ‘community colleges’ naar Nederlandse snit binnen het hbo.
Volgens de samenwerkende hogescholen doet de Ad van Rotterdam Academy recht aan niveau, perspectieven, leerstijl en begeleidingsbehoefte van de doelgroep. Zij nemen de bijbehorende kenmerken dan ook als uitgangspunt en basisstandaard.
Bij het vormgeven van de curricula gaat het om factoren als:
- Beroepsprofiel
- Pedagogisch-didactisch concept
- Studieloopbaanbegeleiding
- Samenstelling docententeams
- Doorstroommogelijkheden
- Herkenbaarheid
Mooie onderwijsinnovatie
De Ad is ontkoppeld van een bacheloropleiding. De Ad is geen halve bachelor en ook geen vluchtroute, maar een volwaardige graad en een zelfstandige arbeidsmarktkwalificatie op niveau 5 van het European Qualification Framework. Bernard Wientjes, oud-voorzitter van VNO-NCW, roemt de Ad als een van de mooiste onderwijsinnovaties van de afgelopen 10 jaar. Nederland moet het hebben van innovatiekracht. Dat vraagt om hoogopgeleide medewerkers met state-of-the-art vaardigheden en een praktische inslag.
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, wees in juni van dit jaar al op de noodzaak van extra kennis van werkenden, vooral in het middensegment van de arbeidsmarkt: “ de Ad is een uitgelezen opleiding om die scholing te verzorgen in samenspraak met het bedrijfsleven, overheden en het beroepsonderwijs in de regio.”