Menu
    English

    Alumnus Job Taks maakt internationale stadscampgne voor miljoenen Songfestival-liefhebbers

    Wie zich alvast wil verlekkeren aan het Eurovisie Songfestival kan terecht op het digitale platform ‘Rotterdam #SWINGALONG’. Het is bedacht en opgezet door alumnus Job Taks voor en in samenwerking met Rotterdam Partners.

    Een drone vliegt met hoge snelheid en veel bochtenwerk over de Maas. Op de achtergrond zien we de Erasmusbrug en de Spido komt steeds dichterbij. Op het bovendek is het één groot feest. Mensen in groene badjassen dansen erop los, terwijl ze van het uitzicht op de stad genieten. Hey, dat is Jordy Dijkshoorn van de Nederlandstalige hiphopformatie De Likt! Hij trekt zijn badjas uit en danst in zijn knalgroene Speedo vrolijk verder.

    Dat is in een notendop de surrealistische video die onderdeel uitmaakt van de internationale stadscampagne Rotterdam #SWINGALONG, waar miljoenen internationale liefhebbers van het Eurovisie Songfestival zich alvast kunnen opwarmen voor de grootste zangcompetitie ter wereld en kennis kunnen maken met Rotterdam. Het platform heet niet voor niets #SWINGALONG, want bezoekers kunnen hun eigen dansvideo’s opnemen en de beste inzendingen worden geprojecteerd op bekende gebouwen in de stad.

    Eigen bedrijf

    Het concept voor het platform van het Eurovisie Songfestival – waarvan de finale op 22 mei vanuit Ahoy wordt uitgezonden – is bedacht door Job Taks, die in 2014 als student Grafische Vormgeving afstudeerde aan de Willem de Kooning Academie. Hij had toen al een eigen bedrijfje, dat een halfjaar later verder ging onder de naam Hunted Agency.

    Mooie en grote ideeën visualiseren, dat is zijn belangrijkste uitgangspunt. Daarbij werkt hij vaak samen met alumni of studenten van de Willem de Kooning Academie. “Ik heb er bewust voor gekozen geen mensen in dienst te nemen”, zegt Job. “Ik werk bijna altijd sowieso samen met Britt Roubos om concepten te bedenken en campagnes te ontwikkelen. Als een nieuw project zich aandient, kijk ik in mijn netwerk wie mij verder goed zou kunnen helpen. Dat werkt voor mij het snelst en prettigst.”

    Ook voor Rotterdam Swing Along ging hij op die manier te werk. Voor Rotterdam Partners mocht hij een pitch houden voor een grote stadspromotiecampagne rond het Eurovisie Songfestival. “In het idee moesten uiteraard bekende Rotterdamse plekken naar voren komen, logisch. Daar heb ik een zo creatief mogelijke draai aan proberen te geven. Dus zie je mensen in Rotterdam-groene badjassen op de Spido een uitbundig feestje vieren met een flinke knipoog naar het songfestival. Ik ben dolblij dat Jordy van De Likt en ook DJ David Vunk mee wilden werken. Dat maakt het allemaal net nog wat Rotterdamser.”

    En dat op een rauwe en surrealistische manier. “We hebben de vrijheid gekregen om het zo aan te pakken en die hebben we gegrepen”, aldus de oprichter en eigenaar van Hunted Agency. “De video is niet bepaald een mainstream video, maar dat maakt het voor mij juist zo mooi. De reclamewereld is normaal gesproken vrij plat, ik probeer daar altijd iets cultureels aan toe te voegen. Zo vind ik het belangrijk om de diversiteit – in dit geval die van Rotterdam – te laten zien. Dat is nu ook weer goed gelukt, al zeg ik het zelf. Van deze video word je gewoon vrolijk én het is goede promotie voor de stad. Door creatievelingen bij elkaar te brengen hebben we iets moois kunnen neerzetten voor een internationaal miljoenenpubliek. Daar ben ik best een beetje trots op.”

    Check hier de videoclip van Rotterdam #SWINGALONG: