Menu Zoeken English

Mensen van Hogeschool Rotterdam

Docenten aan het woord

‘Er is tijd, geld en expertise voor inzet onderwijsleertechnologie’

Rosa Douma-van der Meulen docent bij het instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie

“Naast mijn werk als docent begeleid ik opleidingen aan de hogeschool die nieuwe onderwijsleertechnologie willen inzetten. Dat helpt de hele hogeschool toekomstbestendig en contextrijk te maken. Ik ontmoet veel enthousiaste docenten die hun opleiding willen vernieuwen en daarbij de kansen van onderwijsleertechnologie dolgraag inzetten. Het geeft mij veel energie om hen te helpen hun plannen te realiseren omdat er geld, tijd en expertise beschikbaar is. Ook na negen jaar bij de hogeschool leer ik nog veel.”

 

 

‘Als docent word je veel meer coach en begeleider’

Arjen Kolk hogeschooldocent bij Instituut voor Commercieel Management

“Voor het afstuderen brengen we studenten in drie fasen steeds meer in contact met echte praktijkproblemen. In de laatste fase gaan ze helemaal zelfstandig werken. Ze kiezen zelf een ‘wicked problem’ en bedenken een oplossing. Denk je dat de oplossing een app is, zoek dan zelf een geschikte bouwer, bijvoorbeeld bij collega-studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design. Volgens mij is de traditionele rol van de docent als overbrenger van kennis en kunde grotendeels uitgespeeld. In principe staat alles ook online. Als docent word je veel meer coach en begeleider.”

 

 

‘We leren studenten nadenken over zichzelf en over hun keuzes’

Marleen ter Huurne kerndocent Maritieme Techniek bij het Rotterdam Mainport Institute

Hogeschool Rotterdam heeft zogenoemde WERKplaatsen om te experimenteren met nieuwe onderwijsvormen. In mijn WERKplaats experimenteer ik met het inzetten van intervisie om studenten te verleiden tot meer reflectie op hun functioneren. We behandelen vragen als 'Welk soort maritiem ingenieur ben jij?' en 'Hoe wil je je ontwikkelen de komende jaren?' Voor technici is nadenken over het werk dat ze het liefste zouden doen, en in welke setting ze het beste tot hun recht komen, niet vanzelfsprekend. Studenten waren aanvankelijk sceptisch, maar zien nu dat de intervisie veel oplevert, zoals beter doordachte keuzes maken in de studie."

‘Meer studenten dan ooit zijn internationaal georiënteerd’

Marian den Daas hogeschooldocent bij Instituut voor Gezondheidszorg

"Met alle verschillende nationaliteiten in Rotterdam is het belangrijk studenten mee te geven dat ze te maken kunnen krijgen met taalbarrières en taboes in bepaalde culturen. Onze studenten zijn meer dan ooit internationaal georiënteerd, willen stage lopen in het buitenland of daar een minor volgen. Ik heb geleerd dat we in het onderwijs veel meer bewust aandacht moeten geven aan internationale aspecten. We willen internationalisering daarom meer in het curriculum verankeren."

‘Creatieven laten nadenken over een gezond verdienmodel’

Mark Schotman kerndocent bij Willem de Kooning Academie

"Ik heb met anderen een methode ontwikkeld waarmee creatieven gaan nadenken over ondernemerschap – het spel Total View. Hiermee brengen studenten hun 'business mindset' in kaart. Het viel me op dat collega's voornamelijk de economische kant van het ondernemerschap belichten, terwijl er veel meer aspecten aan zitten. Ondernemerschap begint met jezelf: wat motiveert je, in welke omgeving kom je tot bloei, wat is je waarde voor de maatschappij? Total View laat creatieven nadenken over hoe zij een gezond verdienmodel kunnen ontwikkelen."

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.