English

''Wiskunde deed mij op de middelbare school niet zoveel, maar nu leer ik het toepassen om iets gaafs te ontwerpen''

Freek - Student Elektrotechniek

Hoi! Mijn naam is Freek, ik ben 24 jaar en zit in het 3e jaar van mijn studie Elektrotechniek. Op de middelbare school had ik het vakkenpakket N&T met economie. Natuurkunde, scheikunde en economie waren de vakken die ik echt interessant vond, terwijl wiskunde mij niet zo veel deed. Ik merk dat ik wiskunde nu juist een stuk interessanter vind omdat ik het nodig heb om gave dingen te kunnen ontwerpen.

Elektrotechniek: van muziekversterker voor je telefoon tot aan zelfrijdende robot
Ik merk dat mensen vaak niet echt weten wat HBO Elektrotechniek precies inhoudt. Vaak gaan ze ervan uit dat ik elektrische installaties kan installeren of weet hoe ik allerlei dingen in het huis moet vervangen. Mensen zijn af en toe verbaasd wanneer ze horen dat ik daar niet mee bezig ben.

In principe heeft alles waar een stroom door heen loopt, te maken met elektrotechniek. Dit zie je ook terug in de verschillende projecten binnen de opleiding. Zo bouw je voor je eerste project al een audioversterker waar je twee telefoons en een speaker op kan aansluiten. Maar bij het tweede project ben je bezig met het programmeren en bouwen van een zelfrijdende robot, wat weer totaal anders is.

De eerste paar projecten zijn dus voor iedereen hetzelfde, maar daarna komen de opdrachten uit het bedrijfsleven. Zo kan je ook echt een bijdrage leveren aan de onderwerpen die jij belangrijk vindt! Een goed voorbeeld is de babylengtemeter waar groepen van meerdere opleidingen aan gewerkt hebben. Hiermee kan de lengte van te vroeg geboren baby’s gemeten worden, zonder dat ze aangeraakt hoeven te worden. Dit maakt het veel veiliger en fijner voor de baby.

Wiskunde toepassen voor iets gaafs
Je hoeft trouwens niet bang te zijn als je geen ster in wiskunde bent hoor! Het is namelijk maar een deel van de opleiding. De opleiding biedt ook veel ondersteuning als je je wiskunde-kennis nog moet bijspijkeren.
Je hebt ook alleen maar in het eerste jaar twee echte wiskunde vakken, waar je wiskunde op niveau wordt gebracht voor de rest van de opleiding. Na het eerste jaar zit alle wiskunde verwerkt in de andere vakken. Je zult dan al snel merken dat wiskunde je leven juist makkelijker maakt.

Ik had op de middelbare het gevoel dat ik wiskunde moest leren omdat ik wiskunde moest leren, en dat maakte het voor mij ook saai. Bij de opleiding wordt de wiskunde die je leert gelijk toegepast bij de andere vakken. Wiskunde wordt gebruikt om toffe producten te realiseren, en dat maakt het veel interessanter.
Ik zie wiskunde eigenlijk net als een taal. Je leert niet zomaar een taal, je leert een taal omdat je het bijvoorbeeld wilt gebruiken in gesprekken met andere mensen. Wiskunde leer je zodat je het kan toepassen voor een gaaf iets wat je wilt ontwerpen!

Goede baankansen
De wereld van elektrotechniek is zo ontzettend breed en biedt zo veel mogelijkheden om te doen wat je zelf gaaf vindt. Ook geen kleinigheidje: elektrotechniek heeft het hoogste startsalaris van alle HBO opleidingen en je komt makkelijk aan een baan.

Elektrotechniek is niet meer weg te denken en je kan er zo ontzettend veel kanten mee op. Ik raad je aan om een keer op één van onze open dagen langs te komen. De wereld van (elektro)techniek is zo belangrijk en breed. Ontdek voordat je jouw keuze maakt eerst alle mogelijkheden. En onthoud, wiskunde is een onderdeel en niet de hele opleiding.