English

''Techniek is voor iedereen! Ik zie het verschil niet tussen mannen of vrouwen, we zijn allemaal aanstormende ingenieurs''

Sylke - Student Maritieme Techniek

Hoi! Ik ben Sylke Willekens, 19 jaar oud en ik studeer Maritieme Techniek aan het Rotterdam Mainport Institute (RMI). Ik zit momenteel in mijn derde jaar, maar ik kan niet wachten tot ik mijn diploma in ontvangt mag nemen en mijzelf officieel ingenieur mag noemen.
Op de middelbare school had ik het combi-pakket NG en NT. Dit zijn de vakken Nederlands, Engels, natuurkunde, wiskunde B, scheikunde en biologie. Als ik een favoriet vak moet kiezen, dan ga ik wel echt voor natuurkunde.

Studie kiezen: iets met techniek
In 4 havo ben ik gestart met het oriënteren op mijn vervolgstudie. Hier heb ik flink de tijd voor genomen, want ik had totaal geen idee wat ik moest antwoorden op de vraag “wat wil je later worden?”. Deze zoektocht startte online, waarbij ik wel zocht naar een techniek-opleiding, en een hoop open dagen volgden. De open dag voor Maritieme techniek stond eigenlijk niet op het lijstje, maar op advies van mijn moeder ben ik een kijkje gaan nemen bij een haven gerelateerde opleiding. Ik had mij aangemeld voor voorlichtingen van drie van de vier opleidingen bij Rotterdam Mainport Institute, waaronder die van Maritieme techniek. Een hele nieuwe wereld ging voor mij open!

Outside the box
Wanneer iemand mij op ieder eerder moment naar techniek had gevraagd, had ik geantwoord dat het iets is met lassen, veel staal en schroeven. Bij Maritieme Techniek ga je op zoek naar innovatieve en ‘outside the box’ oplossingen voor technische vraagstukken m.b.t. maritieme objecten. Het is creatief, innoverend en wiskundig met berekeningen.

Geen verschil zien tussen vrouwen en mannen
Vaak wordt er ook gedacht dat het een echte mannenwereld is. Destijds kreeg ik door deze opmerking een beetje twijfels. Terwijl ik hier eerder zelf nooit bij stil had gestaan. Ik werd een klein beetje onzeker en vroeg mij af of dit dan wel de juiste keuze was. Die gevoelens werden op school direct van de kaart geveegd. Wat voel(de) ik mij thuis! Dat iets bekend staat als een mannenwereld betekent niet direct dat je er al jonge vrouw niet op je plek kan zitten!
Ja er zitten veel meer jongens en mannen op de opleiding en dat geldt ook voor het bedrijfsleven. Maar is dat bij de opleiding Communicatie niet precies omgedraaid? Zelf vind ik het harstikke gezellig en ik zie het verschil niet tussen mannen en vrouwen. We zijn tenslotte allemaal aanstormende ingenieurs. En hoe goed je bent, heeft niks te maken met of je een man of vrouw bent.

Goede baankansen
Tot nu toe heb ik twee keer moeten solliciteren voor een stage en beide keren was het direct een match. De vraag naar ons studenten is ontzettend groot, dus met de banenkans zit het wel goed. En als je dan toch nog even het verschil tussen man en vrouw wil aankaarten, dan val je tijdens de sollicitaties juist meer op.

De techniek is zo ontzettend breed, maar ook zeker zo ontzettend belangrijk. Nu en in de toekomst. Overweeg je een opleiding in de technische wereld of ben je nog op zoek maar weet je nog niet naar wat? Neem je tijd en verdiep je in de technische wereld en haar mogelijkheden. Ook als je een vrouw bent. Wie weet worden wij op een dag collega’s.