English

''Creatief of niet, iedereen heeft een rol bij het ontwerpen, 3D-printen en programmeren van een robot''

Hi, ik ben Indra van de opleiding Creative Media and Game Technologies (CMGT). Momenteel zit ik in mijn derde jaar en het is geweldig. Maar hoe ben ik tot deze studie gekomen? Op de middelbare school had ik het vakkenpakket N&G. Nadat ik geslaagd was, ben ik aan de studie Communication and Multimedia Design (CMD) gestart. Bij CMD komen technologie en creativiteit samen. Het ontwerpen van digitale producten die het leven leuker en makkelijker maken staan centraal. Maar helaas doen ze hier niet aan programmeren… Ik moest dus een andere studie vinden! En dat is uiteindelijk CMGT geworden. Ook een studie waar creativiteit en technologie samenkomen, maar ook een studie waarin geprogrammeerd wordt!

Artificial Intelligence
CMGT heeft mijn beeld over hard- en software verbreed en pakt precies de punten aan waar ik meer over wil leren. Artificial Intelligence (AI) is wat mij betreft de toekomst en moeten wij daar als studenten al vroeg over leren. CMGT snapt dit en laat ons AI begrijpen en toepassen. Naast AI krijgen wij bijvoorbeeld ook les in 3D printen. Bij het instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie hebben ze het ‘Stadslab’. Als CMGT-student(e) kom je hier regelmatig om iets voor je studie te fabriceren. Zo hebben wij voor een project robots moeten maken die met elkaar in gevecht gingen.

Robot: ontwerpen, 3D-printen en programmeren
De eerste stap is het bedenken van jouw robot. Tekenen, schetsen en bijwerken, tot dat jij jouw robot naar wens hebt gemaakt. Met behulp van de 3D printer in het Stadslab kun je de robot van een papierenversie omzetten naar een fysieke robot. Uiteindelijk moet je deze robot nog in elkaar zetten en hem zo programmeren dat hij ook daadwerkelijk kan bewegen en mee kan doen aan de ‘Robot Wars’. Voor deze studie had ik dit nóóit achter hardware gezocht.

Software & Hardware
Aan het begin dacht ik dat CMGT voornamelijk om het ontwerpen van games ging, maar er kan zoveel meer. Een perfect voorbeeld van een product is een dansende robot. Het dansje dat geprogrammeerd wordt is software, maar de robot zelf is hardware. Het is een creatieve studie waarbij je ontwerpt, praat met stakeholders, het ontwerp maakt, test en presenteert. Wellicht moet je weer terug naar de tekentafel omdat de opdrachtgever toch iets wil veranderen, maar misschien is het ook in één keer goed. Dat maakt deze studie zo leuk. Je staat echt in contact met het bedrijfsleven en je leert hoe het er later aan toegaat. Je bedenkt niet alleen, maar je voert ook echt uit.

Creatief of niet: iedereen heeft een rol
Zelf vind ik de creatieve kant ontzettend leuk, maar ik heb ook klasgenootjes die dat creatieve niet zo in zich hebben. Gelukkig toetsen ze bij de opleiding niet direct je creativiteit. Maar je moet openstaan om samen te werken met mensen. Zo kan een klasgenoot de tekening maken voor de dansende robot en het dansje bedenken, maar een ander klasgenootje kan je helpen bij het in elkaar zetten en de robot programmeren. Wat je maakt hoeft niet heel mooi te zijn, zolang het maar functioneel is en het proces juist in uitgevoerd!

Programmeren is te leren
Voorkennis van programmeren is niet nodig. Ze leren je de basis, maar het is wel HBO. Dus je moet de stof toepassen en de theorie bijhouden. Daarnaast is het niet alleen uitvoeren, maar ook echt begrijpen en kunnen toelichten wat je doet. Waarom is dit het ontwerp? Wat kan het? Documentatie is ontzettend belangrijk. Je moet je voortgang kunnen beschrijven en inzicht ontwikkelen. Je moet laten zien dat je het begrijpt.

Ben jij op zoek naar een creatieve studie? Ga eens naar een open dag en ontdek de mogelijkheden. Ook technologie is ontzettend creatief. Maak een praatje met onze studenten en wie weet ontwerp jij binnenkort jouw eigen robot.