Menu English

Even voorstellen: Plug & Plug!

Het komt niet vaak voor dat er twee of meer leden van een familie gelijktijdig aan onze PDG-opleiding deelnemen. William en Mark Plug zijn volle neven, hun vaders zijn broers. William heeft een achtergrond in de beveiligingsbranche (stagecoördinator Rijksmuseum) en Mark heeft een achtergrond in de Marechaussee (Veiligheid & Defensie) en werkte als vuurwapendocent en docent strafrecht. Beide zijn geboren in Leiden en getogen in Noordwijk. Door een naamsverwisseling bij de intake (‘verkeerde Plug”) kwamen ze erachter dat zij gelijktijdig aan de opleiding deelnamen, elk in een andere groep. Al snel was er een afspraak in de kroeg om met elkaar bij te praten over hun nieuwe ervaringen in het onderwijs.

 

Wij wilden graag meer horen van hun ervaringen en bijvoorbeeld de verschillen tussen Open Aanbod en Incompany bespreken! William geeft aan dat er in de Open Aanbod groep deelnemers zijn vanuit verschillende organisaties en verschillende disciplines. Als deelnemer ontdek je veel over verschillen in aanpak bijvoorbeeld bij het organiseren van stageplekken. Mark nam deel aan een Incompanygroep van Curio. Als deelnemer kom je makkelijker in het netwerk van de organisatie terecht. Je zoekt collega’s op met wie je wil samenwerken. Overigens wisten de twee mannen elkaar ook makkelijk te vinden voor het uitwisselen van ervaringen. Mark heeft William benaderd voor zijn innovatie-onderzoek naar telefonische intake. Hij ontdekte wat effectief was aan de brede en gestructureerde aanpak van Nova College, waar William werkt.

We vragen ook naar de onderdelen van de PDG die zij het meest opvallend hebben gevonden. William vertelt dat hij geen ervaring had met methodisch onderzoek doen. Best spannend dus. Dankzij de begeleiding van de trainer heeft hij zich de onderzoeksvaardigheden prima eigen kunnen maken met een gefundeerd onderzoeksresultaat om trots op te zijn! Mark zoomt in op zijn ontwikkeling als professional. Als defensieman ben je gewend om in concrete oplossingsrichtingen te denken (óf zwart, óf wit). In de opleiding wordt van je gevraagd om op basis van beroepsprofiel en indicatoren steeds eigen richting te kiezen. Van “wat moet ik doen” naar “hoe toon ik aan dat?”. Door succeservaringen en positieve feedback kwam Mark erachter dat ruimte om eigen keuzes te maken juist bepalend is voor zijn motivatie. Een kwestie van rustig te tijd nemen om richting te zoeken en vragen te stellen. Én te vertrouwen op eigen kracht.

Beide hebben ervaren hoeveel zij als docent kunnen betekenen voor hun studenten. William vertelt hoe hij soms kwetsbare studenten succes laat ervaren en hoe hij vervolgens appjes ontvangt van ouders die hun zoon/dochter onverwachts zien groeien. Mark heeft ervaren hoe studenten hem zien als rolmodel voor het vak en hun ontwikkeling en hoe zij dit laten zien met voorbeelden in hun dagelijks leven. Het deed Mark goed dat hij door feedback van studenten hoog in een poll van ‘fijne docent’ eindigde. Deze feedback vond hij hartverwarmend.

Van deze verhalen over hoe docenten in het mbo bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, worden wij als Post-hbo-onderwijs blij.