Waarom ik voor een master koos
De master River Delta Development sprak me aan omdat je via living labs steeds weer in een andere context van de delta terechtkomt. Ik begon in Middelburg bij HZ University of Applied Sciences, met de focus op zee en kust. Daarna volgde ik een semester in Velp bij Van Hall Larenstein, midden in het rivierengebied. Voor het laatste semester verhuisde ik naar Rotterdam, natuurlijk dé havenstad.
Werken en studeren
Tijdens de studie werkte ik één dag per week bij een adviesbureau in Wageningen, waar ik analyses en visualisaties maakte van het riviergebied van Nederrijn, Waal en Maas. Veel van wat ik in de opleiding leerde kon ik direct gebruiken. Zo moest ik voor een leerdoel onderzoeksresultaten delen met professionals, dus organiseerde ik een lunchlezing. Het was precies de reden waarom ik voor een hogeschool koos: wat je leert, staat nooit los van de praktijk.
We leerden om niet alleen naar één perceel te kijken, maar naar het hele systeem. Dat neem ik mee in mijn ontwerpen voor opdrachtgevers door heel Nederland.
Praktijkgericht leren past bij mij
Ik heb vwo gedaan, maar praktijkgericht leren past beter bij mij. Bij een universitaire master had ik eerst een pre-master moeten doen; dan ben je zo drie jaar verder. Daar had ik niet de tijd en financiële middelen voor. Bovendien wilde ik snel aan het werk. Dat de master in het Engels was, was voor mij geen probleem. Ik had klasgenoten van over de hele wereld, van Eritrea en Iran tot Sri Lanka. Dat had ik anders gemist.

Ontwerper met kennis over watersystemen
Klimaatadaptatie liep als een rode draad door de opleiding. In Zeeland maakten we bijvoorbeeld een documentaire over overstromingsrisico’s voor het waterschap, om te onderzoeken of het bewustzijn onder inwoners toenam. Dat project gaf me een duidelijk beeld van hoe breed deltamanagement is en welke richtingen je er allemaal mee op kunt. Ik besloot dat ik als ontwerper wilde blijven werken, maar dan mét extra kennis over watersystemen.
Breed leren kijken
De kennis en ervaring uit de master gebruik ik nog elke dag in mijn werk als ruimtelijk ontwerper bij BVR Adviseurs in Rotterdam. We leerden om niet alleen naar één perceel te kijken, maar naar het hele systeem. Dat neem ik mee in mijn ontwerpen voor opdrachtgevers door heel Nederland. Een belangrijk uitgangspunt is bijvoorbeeld het ontwerpen vanuit de natuurlijke water- en bodemcondities, zodat je beter voorbereid bent op extreme regenval of droogte.
Vaardigheden leren
Ook de participatievaardigheden uit de opleiding zijn onmisbaar. We oefenden met technieken zoals serious gaming, waarbij je in een rollenspel belangen van stakeholders boven tafel krijgt. In de praktijk zie ik hoe belangrijk dit soort sessies zijn. Veranderingen in de leefomgeving kunnen enorm ingrijpend zijn. Veel mensen denken ‘not in my backyard’ wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk naast hun huis wordt gepland. Dan is het essentieel om met iedereen in gesprek te blijven.
Meer zelfvertrouwen met mijn master
De master heeft me extra zelfvertrouwen gegeven. Werkgevers waarderen een mastertitel en door alle praktijkervaring voelde de overgang naar werken vanzelfsprekend. Hoe ik de waarde van een master aan een hogeschool zou uitleggen? Als je liever leert door op pad te gaan dan door dagenlang in een bibliotheek te zitten, dan is een master aan een hogeschool precies wat je zoekt.”