Waardering van de Smart City

Technologie en maatschappij komen samen in het LivingLab Scheveningen.

Burgers

Informatietechnologie en het internet besturen en beheren steeds meer onze steden: de Smart City. Maar hoe denken gewone burgers daarover? Wil de Smart City goed functioneren en betekenisvol zijn, is het belangrijk dat de behoeftes en waarden van deze burgers het uitgangspunt vormen. Projecten mogen niet enkel voortkomen uit een technologie-push.

Het risico dat ontstaat is wanneer we het alleen vanuit een technologie-push kant bekijken, dit kan leiden tot vervreemding bij de burger. Voor een betekenisvolle Smart City beleving is het daarom belangrijk dat we kijken naar de waarden die in een stad centraal staan!

Berend Alberts-de Gier Onderzoeker

Met een levensgrote variant van het ‘Make Me Think’-spel gingen Maaike Harbers en Berend Alberts de Gier eind september daarover met burgers en ambtenaren in gesprek op de boulevard van Scheveningen. Wat vonden zij van de voorgestelde innovaties? Waren er confrontaties tussen persoonlijke en publieke waarden?

Waardenwandeling

Als variant op de ‘datawandeling’ hanteerden we daarnaast als tweede onderzoeksmethode de ‘waardenwandeling’. Hierin namen burgers en ambtenaren ons mee naar hun buurt. Hoe beleven ze die en wat is daarin belangrijk?

Meer infoBerend Alberts-de Gier of Maaike Harbers

Het onderzoek werd uitgevoerd door kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam in opdracht van de Provincie Zuid-Holland.